Leven ruim 2% duurder geworden | RetailDetail

Leven ruim 2% duurder geworden

Leven ruim 2% duurder geworden

De inflatie in ons land is in maart gestegen tot 2,24%: dat is het hoogste niveau sinds eind 2012, zo becijferde de federale overheidsdienst Economie, en een pak hoger dan in februari (toen het om 1,39% op jaarbasis ging).

Fruit bijna 17% duurder

Er waren in maart voornamelijk prijsstijgingen voor elektriciteit, fruit, telecompacks, motorbrandstoffen, buitenlandse reizen, restaurants en cafés, brood en granen en de aankoop van nieuwe wagens. Elektriciteit werd ten opzichte van februari 10,1% duurder: dat is volgens de FOD grotendeels het gevolg "van de verhoogde energieheffing die in Vlaanderen deze maand werd ingevoerd". Daarnaast werd fruit in maart gemiddeld 16,9% duurder, voornamelijk door de duurdere aardbeien in vergelijking met vorig seizoen, terwijl de prijsstijging voor aardappelen liefst 40,9% bedraagt (tegenover maart vorig jaar). Telecompacks zijn dan weer gemiddeld 5,8% duurder dan in februari, een gevolg van de hogere telefoontarieven.

 

Aardgas (-1,6%), huisbrandolie (-2,3%) en alcoholische dranken (-1,5%) werden dan weer wat goedkoper. Die hadden een matig verlagend effect op het indexcijfer, aldus nog de FOD Economie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.