Levering in weekend hoeft niet per se voor de Belg

Levering in weekend hoeft niet per se voor de Belg

Levering in weekend hoeft niet per se voor de Belg

Acht op de tien Belgen nemen er genoegen mee dat een pakje alleen tijdens kantooruren wordt geleverd, blijkt uit een consumentenenquête van handelsfederatie Comeos. “Toch is flexibeler nacht- en zondagswerk nodig”, zegt topman Dominique Michel.

Elke zondag bijna 8 miljoen bestellingen

Het lijkt contradictorisch, maar dat is het geenszins: “Zo worden vier op de tien online-aankopen na 17 uur gedaan en zijn er elke zondag bijna acht miljoen bestellingen”, zegt Dominique Michel in De Standaard. “Maar als je op zondag iets bestelt bij een Belgische webwinkel, moet je vaak twee à drie dagen wachten omdat er dan niemand is die je order verwerkt. En dus kiest de klant voor een buitenlandse webshop.” Die levert vaak al de dag nadien. Volgens Comeos verliezen Belgische handelaars daardoor meer dan de helft (53,7% om precies te zijn) van de omzet in e-commerce aan de buurlanden.

 

De sector is al langer vragende partij voor een oplossing voor flexibeler nacht- en zondagswerk. “In Nederland en Duitsland is dat wijdverspreid, maar hier is er in elk bedrijf een akkoord met de vakbonden nodig. En die bonden staan overal op de rem”, aldus Dominique Michel. Hij wijst er bijvoorbeeld op dat in Nederland de ‘nacht’ officieel begint om 24 uur, terwijl dat bij ons al om 20 uur is.

 

Ook door onze loonkostenhandicap vestigen distributiecentra zich liever net over de grens, wat ons land dan weer 13.000 tot 15.000 banen kost. In een reactie op Twitter herhaalde minister van Werk Kris Peeters nog maar eens zijn pleidooi voor een “specifieke tax shift, o.a. voor e-commerce. 17% loonkostenhandicap is onhoudbaar”, zo zei hij. Werk aan de winkel dus voor de superministerraad rond Economie, later deze zomer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.