Levering in weekend hoeft niet per se voor de Belg

Levering in weekend hoeft niet per se voor de Belg

Levering in weekend hoeft niet per se voor de Belg

Acht op de tien Belgen nemen er genoegen mee dat een pakje alleen tijdens kantooruren wordt geleverd, blijkt uit een consumentenenquête van handelsfederatie Comeos. “Toch is flexibeler nacht- en zondagswerk nodig”, zegt topman Dominique Michel.

Elke zondag bijna 8 miljoen bestellingen

Het lijkt contradictorisch, maar dat is het geenszins: “Zo worden vier op de tien online-aankopen na 17 uur gedaan en zijn er elke zondag bijna acht miljoen bestellingen”, zegt Dominique Michel in De Standaard. “Maar als je op zondag iets bestelt bij een Belgische webwinkel, moet je vaak twee à drie dagen wachten omdat er dan niemand is die je order verwerkt. En dus kiest de klant voor een buitenlandse webshop.” Die levert vaak al de dag nadien. Volgens Comeos verliezen Belgische handelaars daardoor meer dan de helft (53,7% om precies te zijn) van de omzet in e-commerce aan de buurlanden.

 

De sector is al langer vragende partij voor een oplossing voor flexibeler nacht- en zondagswerk. “In Nederland en Duitsland is dat wijdverspreid, maar hier is er in elk bedrijf een akkoord met de vakbonden nodig. En die bonden staan overal op de rem”, aldus Dominique Michel. Hij wijst er bijvoorbeeld op dat in Nederland de ‘nacht’ officieel begint om 24 uur, terwijl dat bij ons al om 20 uur is.

 

Ook door onze loonkostenhandicap vestigen distributiecentra zich liever net over de grens, wat ons land dan weer 13.000 tot 15.000 banen kost. In een reactie op Twitter herhaalde minister van Werk Kris Peeters nog maar eens zijn pleidooi voor een “specifieke tax shift, o.a. voor e-commerce. 17% loonkostenhandicap is onhoudbaar”, zo zei hij. Werk aan de winkel dus voor de superministerraad rond Economie, later deze zomer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.