Libris en Blz testen internetzuil

Libris en Blz testen internetzuil

Boekhandelsketens Libris en Blz beginnen een proefproject met een internetzuil in de winkels. Klanten moeten daarmee kunnen profiteren van de kennis van de boekhandel en het brede assortiment en de snelle levering van de webwinkel.

Internetzuil wordt kapstok voor multichannelstrategie

Klanten van beide ketens kunnen er bestelde boeken betalen via de kassa van de winkel of via iDeal, PayPal, MyOrder of met hun smartphone.  Libris en Blz, die deel uitmaken van dezelfde organisatie, starten de proef volgens Boekblad in vijf winkels. Het vertrouwen in de proef is echter zo groot, dat al tijdens de proefperiode de zuil ook in andere boekhandels wordt geplaatst.

 

"De internetzuil past perfect binnen onze multichannelstrategie. Drie verkoopkanalen zijn voor ons van belang: de fysieke winkel waar klanten advies krijgen van ervaren ondernemers, de webwinkel en de eBook-tak. De internetzuil verbindt deze kanalen", zegt directeur Caroline Damwijk van de boekhandelsketens.

 

Volgens haar laat de onderneming hiermee zien dat ze meegaat met de tijd en service aan de klant op de eerste plaats zet. "Onze klanten zijn persoonlijk advies in de winkel gewend. Met de toevoeging van de internetzuil blijft deze meerwaarde bestaan en hebben ze nog meer keuze in de winkel. Ook krijgen klanten een nog breder advies van de boekhandelaar, die hiermee beschikt over een groter assortiment."  Dat vergroot immers van gemiddeld 10.000 naar 100.000 boeken.

 

Polare te snel af

Libris en Blz zijn de eerste Nederlandse boekhandelketens die zullen werken met bestelzuilen. Bestelde boeken worden een dag later geleverd in de winkel waar ze besteld zijn. Bovendien "laten boekhandels hiermee zien dat ze meegaan met de tijd en dat ze service aan de klant op de eerste plaats zetten."

 

Libris heeft sinds deze zomer ook al een webshop, waar het assortiment van alle fysieke winkels aan is gekoppeld. Ook Blz heeft ondertussen haar eigen online winkel gekregen.

 

Ook Polare wil binnenkort klanten in de winkels online boeken laten bestellen. Dat zei Paul Dumas van ProCures Investments toen Polare, voorheen Selexyz en De Slegte, deze zomer werd officieel werd voorgesteld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top