Libris en Blz testen internetzuil | RetailDetail

Libris en Blz testen internetzuil

Libris en Blz testen internetzuil

Boekhandelsketens Libris en Blz beginnen een proefproject met een internetzuil in de winkels. Klanten moeten daarmee kunnen profiteren van de kennis van de boekhandel en het brede assortiment en de snelle levering van de webwinkel.

Internetzuil wordt kapstok voor multichannelstrategie

Klanten van beide ketens kunnen er bestelde boeken betalen via de kassa van de winkel of via iDeal, PayPal, MyOrder of met hun smartphone.  Libris en Blz, die deel uitmaken van dezelfde organisatie, starten de proef volgens Boekblad in vijf winkels. Het vertrouwen in de proef is echter zo groot, dat al tijdens de proefperiode de zuil ook in andere boekhandels wordt geplaatst.

 

"De internetzuil past perfect binnen onze multichannelstrategie. Drie verkoopkanalen zijn voor ons van belang: de fysieke winkel waar klanten advies krijgen van ervaren ondernemers, de webwinkel en de eBook-tak. De internetzuil verbindt deze kanalen", zegt directeur Caroline Damwijk van de boekhandelsketens.

 

Volgens haar laat de onderneming hiermee zien dat ze meegaat met de tijd en service aan de klant op de eerste plaats zet. "Onze klanten zijn persoonlijk advies in de winkel gewend. Met de toevoeging van de internetzuil blijft deze meerwaarde bestaan en hebben ze nog meer keuze in de winkel. Ook krijgen klanten een nog breder advies van de boekhandelaar, die hiermee beschikt over een groter assortiment."  Dat vergroot immers van gemiddeld 10.000 naar 100.000 boeken.

 

Polare te snel af

Libris en Blz zijn de eerste Nederlandse boekhandelketens die zullen werken met bestelzuilen. Bestelde boeken worden een dag later geleverd in de winkel waar ze besteld zijn. Bovendien "laten boekhandels hiermee zien dat ze meegaan met de tijd en dat ze service aan de klant op de eerste plaats zetten."

 

Libris heeft sinds deze zomer ook al een webshop, waar het assortiment van alle fysieke winkels aan is gekoppeld. Ook Blz heeft ondertussen haar eigen online winkel gekregen.

 

Ook Polare wil binnenkort klanten in de winkels online boeken laten bestellen. Dat zei Paul Dumas van ProCures Investments toen Polare, voorheen Selexyz en De Slegte, deze zomer werd officieel werd voorgesteld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.