Libris en Blz testen internetzuil

Libris en Blz testen internetzuil

Boekhandelsketens Libris en Blz beginnen een proefproject met een internetzuil in de winkels. Klanten moeten daarmee kunnen profiteren van de kennis van de boekhandel en het brede assortiment en de snelle levering van de webwinkel.

Internetzuil wordt kapstok voor multichannelstrategie

Klanten van beide ketens kunnen er bestelde boeken betalen via de kassa van de winkel of via iDeal, PayPal, MyOrder of met hun smartphone.  Libris en Blz, die deel uitmaken van dezelfde organisatie, starten de proef volgens Boekblad in vijf winkels. Het vertrouwen in de proef is echter zo groot, dat al tijdens de proefperiode de zuil ook in andere boekhandels wordt geplaatst.

 

"De internetzuil past perfect binnen onze multichannelstrategie. Drie verkoopkanalen zijn voor ons van belang: de fysieke winkel waar klanten advies krijgen van ervaren ondernemers, de webwinkel en de eBook-tak. De internetzuil verbindt deze kanalen", zegt directeur Caroline Damwijk van de boekhandelsketens.

 

Volgens haar laat de onderneming hiermee zien dat ze meegaat met de tijd en service aan de klant op de eerste plaats zet. "Onze klanten zijn persoonlijk advies in de winkel gewend. Met de toevoeging van de internetzuil blijft deze meerwaarde bestaan en hebben ze nog meer keuze in de winkel. Ook krijgen klanten een nog breder advies van de boekhandelaar, die hiermee beschikt over een groter assortiment."  Dat vergroot immers van gemiddeld 10.000 naar 100.000 boeken.

 

Polare te snel af

Libris en Blz zijn de eerste Nederlandse boekhandelketens die zullen werken met bestelzuilen. Bestelde boeken worden een dag later geleverd in de winkel waar ze besteld zijn. Bovendien "laten boekhandels hiermee zien dat ze meegaan met de tijd en dat ze service aan de klant op de eerste plaats zetten."

 

Libris heeft sinds deze zomer ook al een webshop, waar het assortiment van alle fysieke winkels aan is gekoppeld. Ook Blz heeft ondertussen haar eigen online winkel gekregen.

 

Ook Polare wil binnenkort klanten in de winkels online boeken laten bestellen. Dat zei Paul Dumas van ProCures Investments toen Polare, voorheen Selexyz en De Slegte, deze zomer werd officieel werd voorgesteld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

De Nederlandse winkelketen Hema heeft nog grote plannen in Duitsland. De komende drie jaar wil het er immers minstens 70 nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft het in Duitsland slechts 11 winkels.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Back to top