Lichte omzetdaling bij Metro Group | RetailDetail

Lichte omzetdaling bij Metro Group

Lichte omzetdaling bij Metro Group

De Duitse Metro Group heeft in het tweede kwartaal een omzetdaling van net geen procent moeten incasseren. Dat was vooral te wijten aan de resultaten op de internationale markt, aangezien er in Duitsland sprake was van een stijging.

Sterke stijging online verkoop

In het tweede kwartaal van het huidige boekjaar daalde de omzet met 0,9% naar 13,57 miljard euro. In Duitsland was er wel een omzetstijging van 1,7% naar 5,37 miljard euro, maar op de andere markten was er een daling van 2,5% naar 8,20 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er dan weer een stijging van 0,6%, waartoe elke afdeling van het bedrijf bijdroeg. De Metro Group maakte in het tweede kwartaal een klein verlies van 43 miljoen euro, tegenover een verlies van 63 miljoen euro een jaar eerder.

 

Bij Metro Cash & Carry kwam de omzet uit op 6,5 miljard euro, een daling van 2,9% ten opzichte van een jaar eerder. Zonder wisselkoerseffecten was er wel maar een daling van 0,3% en op vergelijkbare basis was er zelfs een groei van 0,5%. Media-Saturn zag zijn omzet dan weer groeien met 1,9% (0,7% op vergelijkbare basis). Het is al het zevende kwartaal op rij dat de omzet bij de groep stijgt. De online verkoop steeg zelfs met 9,6% naar een half miljard euro. Bij Redcoon viel de online verkoop dan wel terug, bij Media Markt en Saturn ging die met 35% de hoogte in.

 

Bij Real tot slot daalde de omzet met 1,6% naar 1,8 miljard euro, al was er op vergelijkbare basis een lichte stijging van 0,5%. De online verkoop presteerde wel goed bij de keten en ging in de eerste zes maanden van het boekjaar met 60% de hoogte in naar 37 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.