Lichte omzetdaling bij Metro Group | RetailDetail

Lichte omzetdaling bij Metro Group

Lichte omzetdaling bij Metro Group

De Duitse Metro Group heeft in het tweede kwartaal een omzetdaling van net geen procent moeten incasseren. Dat was vooral te wijten aan de resultaten op de internationale markt, aangezien er in Duitsland sprake was van een stijging.

Sterke stijging online verkoop

In het tweede kwartaal van het huidige boekjaar daalde de omzet met 0,9% naar 13,57 miljard euro. In Duitsland was er wel een omzetstijging van 1,7% naar 5,37 miljard euro, maar op de andere markten was er een daling van 2,5% naar 8,20 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er dan weer een stijging van 0,6%, waartoe elke afdeling van het bedrijf bijdroeg. De Metro Group maakte in het tweede kwartaal een klein verlies van 43 miljoen euro, tegenover een verlies van 63 miljoen euro een jaar eerder.

 

Bij Metro Cash & Carry kwam de omzet uit op 6,5 miljard euro, een daling van 2,9% ten opzichte van een jaar eerder. Zonder wisselkoerseffecten was er wel maar een daling van 0,3% en op vergelijkbare basis was er zelfs een groei van 0,5%. Media-Saturn zag zijn omzet dan weer groeien met 1,9% (0,7% op vergelijkbare basis). Het is al het zevende kwartaal op rij dat de omzet bij de groep stijgt. De online verkoop steeg zelfs met 9,6% naar een half miljard euro. Bij Redcoon viel de online verkoop dan wel terug, bij Media Markt en Saturn ging die met 35% de hoogte in.

 

Bij Real tot slot daalde de omzet met 1,6% naar 1,8 miljard euro, al was er op vergelijkbare basis een lichte stijging van 0,5%. De online verkoop presteerde wel goed bij de keten en ging in de eerste zes maanden van het boekjaar met 60% de hoogte in naar 37 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.