Lichte opklaringen voor Nederlandse detailhandel | RetailDetail

Lichte opklaringen voor Nederlandse detailhandel

Lichte opklaringen voor Nederlandse detailhandel

Het Economisch Bureau van ING ziet beterschap voor de detailhandel. Na jaren van krimp zal 2014 weer een groei laten zien: de bankiers rekenen op een surplus van 1% in 2014 en van 1,5% voor 2015.

Koopkracht stijgt met 1,5%

De verbetering is het gevolg van de iets betere stemming bij de consument, die van een grotere koopkracht profiteert. De zachte winter van 2013/2014 heeft zijn financiële reserves niet aangetast en door een daling van de belastingdruk op de eerste schijf van het inkomen, de lage inflatie en de stevige concurrentie onder de fabrikanten en retailers kan hij 1,5% meer besteden. Bovendien herstelt de huizenmarkt zodat hij de vinger minder op de knip moet houden uit voorzorg.

 

Volgens ING zal de consument dit jaar 1% extra spenderen in de winkels. Zowel voeding als niet-voeding zullen daarvan profiteren. Voor 2015 gaat de bank zelfs uit van een toename van de bestedingen met 1,5%.

 

Euforie is misplaatst

Toch wordt ING niet euforisch. Daarvoor was de terugval van de voorbije jaren te groot: tussen 2008 en 2013 viel de omzet in de retailsector met 16% terug. Heel wat retailers overleefden het niet of zetten het mes in hun organisatie. De gemiddelde winkelleegstand nam dan ook toe tot bijna 9%.

 

“In deze stabiele tot licht groeiende markt blijft de concurrentiedruk onverminderd hoog en staan marges nog steeds onder druk. Het verschil tussen goed en minder presterende retailers komt echter steeds duidelijker tot uitdrukking in de resultaten”, aldus ING-sectormanager Food en Retail Dirk Mulder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.