Lichte volumegroei in Nederlandse detailhandel | RetailDetail

Lichte volumegroei in Nederlandse detailhandel

Lichte volumegroei in Nederlandse detailhandel

De Nederlandse detailhandel kende in 2014 een lichte volumegroei, die zich in de komende jaren waarschijnlijk zal blijven verderzetten. Dat staat te lezen in het kwartaalbericht sectoren van het ING Economisch Bureau.

Beperkte groei

De groei van 2014 zal in 2015 verder blijven duren dankzij een aantrekkende economie en een stijgende koopkracht. ING verwacht dat de volumegroei in 2015 ongeveer 1 procent zal bedragen, 2016 zou met 1,5 procent zelfs nog iets beter doen. Toch blijft de groei voorlopig al bij al beperkt, omdat de consument nog steeds terughoudend is over zijn aankopen.

 

Op het einde van 2014 bevestigde het ING Economisch Bureau ook al dat de omzet vorig jaar met iets meer dan een half procent gegroeid was in de detailhandel. In 2012 en 2013 was er nog sprake van een sterk verval. ING verwacht in 2015 een omzetgroei van 1,3 procent. De volume- en omzetstijgingen worden echter voor een stuk tenietgedaan door hevige prijsdruk. Zo lagen de prijzen in 2014 ongeveer 0,4 procent lager dan voorheen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.