Lifestyleblad PopSugar oogst succes met SMS-verkoop

Lifestyleblad PopSugar oogst succes met SMS-verkoop

Het kan ook nog lekker simpel, in deze tijden van spraaktechnologie en gezichtsherkenning: lifestyleblad PopSugar laat shoppers via SMS kopen en bereikt daar eind dit jaar 20.000 leden mee. 

 

SMS als impulsverkoopkanaal

Sinds een vijftal maanden biedt het Amerikaanse vrouwenblad PopSugar het shoppingkanaal Must Have It aan, waarbij leden zo’n twee keer per week een product aangeboden krijgen – meestal met korting of een tijdelijk aanbod – dat ze eenvoudig kunnen bestellen door ‘ja’ te antwoorden op het bericht. 

 

Het ongewone verkoopkanaal heeft succes: PopSugar verwacht eind dit jaar 20.000 actieve gebruikers te hebben. Het zijn mensen die zich via de website gratis hebben ingeschreven voor de SMS-dienst. De levering gebeurt binnen de vijf werkdagen en het fulfilment doet de uitgeverij zelf. Het bedrijf ziet dat het kanaal weliswaar vooral geschikt is voor impulsaankopen: de verkoop varieert per dag van de week en vrijdagen zijn er de beste verkoopdagen, schrijft Digiday. 

 

Binnenkort ook kleding

Het aanbod komt van commerciële partners en adverteerders (meer dan 90%), al selecteert het redactieteams soms zelf ook producten. PopSugar wil het kanaal ook gaan gebruiken om staaltjes mee uit te delen, aangezien de verkoop van het print-magazine ook bij het Amerikaanse blad daalt, ten voordele van digitale kanalen. Om nog meer productcategorieën aan te boren, wil de uitgeverij de SMS-dienst nog verder uitbreiden: aangezien klanten tot nu toe alleen met ja kunnen antwoorden, is het moeilijk om producten te verkopen waarvoor maten nodig zijn. PopSugar verkocht via Must Have It daarom nog geen kleding, maar een update waar dat wel kan, is in de maak. 

 

PopSugar heeft sinds 2012 ook de abonnementsformule Must Have, dozen met producten van partners die het een keer per maand bezorgt voor 40 dollar. De boxen zijn goed voor zo’n 20% van alle inkomsten van de uitgeverij.