Lijmen en verzorgingsproducten wegen op Henkel

Lijmen en verzorgingsproducten wegen op kwartaalcijfers Henkel

Tijdens het eerste kwartaal heeft de Duitse FMCG-reus Henkel iets onder de verwachtingen gepresteerd. Vooral de lijmdivisie en de verzorgingsproducten hadden het lastig.

 

Gemengde prestaties

De kwartaalomzet steeg nominaal met 2,8% tot 4,97 miljard euro, lichtjes onder de analistenconsensus van 4,99 miljard. Op organische basis ging de omzet 0,7% omhoog. Acquisities en desinvesteringen zorgden voor een omzetstijging van 0,6% en wisselkoerseffecten hadden een positieve impact van 1,5% op de omzet.

 

De lijmdivisie – goed voor bijna de helft van de totale verkopen – had het moeilijk door vertragingen in de elektronicasector en de auto-industrie. De omzet in die afdeling daalde op organische basis met 0,8%. Bij de schoonheids- en verzorgingsproducten was de terugval nog duidelijker: daar zakte de omzet met 2,2%, door slechte prestaties in West-Europa en China. De was- en onderhoudsproducten kende dan weer een organische omzetgroei van 4,7% dankzij de succesvolle lanceringen van nieuwe producten en innovaties.

 

Het bedrijfsresultaat (EBIT) bedroeg 795 miljoen euro, ofwel 5,6% lager dan tijdens het eerste kwartaal van 2018 (842 miljoen euro). Ondanks de lichtjes tegenvallende resultaten bevestigt Henkel de vooruitzichten voor het volledige boekjaar. Dat betekent dat men rekent op een organische groei van 2 à 4% voor het hele jaar.