Londen meest internationale winkelstad | RetailDetail

Londen meest internationale winkelstad

Londen meest internationale winkelstad

Londen blijft de belangrijkste winkelstad ter wereld: de Britse hoofdstad staat nog steeds op nummer één als locatie voor de grote merken om een fysiek verkooppunt te openen, ondanks de doorbraak van de e-commerce en de forse opmars van Aziatische steden.

Goede locatie belangrijker dan ooit

Jones Lang LaSalle (JLL) bundelt in zijn ‘Destination Retail Report 2016’ de meest attractieve steden om een winkel te openen. De vastgoedmakelaar bekijkt daarvoor de aanwezigheid van 240 merken in 140 steden, die samen voor 13% van de wereldbevolking en 33% van de totale consumptie-uitgaven staan. “Met de opkomst van de e-commerce is de keuze van een goede locatie voor een retailer nog belangrijker dan ooit voordien”, aldus directeur global retail research James Brown.

 

Op nummer één staat nog steeds Londen: de Britse hoofdstad is in trek bij internationale retailers wegens zijn grote mature markt, die zowel lokale kopers als toeristen aantrekt. Veel merken starten er dan ook hun buitenlandse expansie. Londen wordt ook als een opstap gezien naar de rest van Europa.

 

Azië sterk aanwezig in top vijftig winkelcentra

Opvallend is verder de opmars van het Verre Oosten, die in de top vijftig van meest aantrekkelijke winkelsteden nu al aanwezig is met achttien steden, met Hongkong als voornaamste pleisterplaats. De regio kan een almaar groeiende middenklasse en een gestegen koopkracht als argument inzetten. Bovendien is het winkelvastgoed er van recente datum, wat een winkel extra aantrekkelijk maakt.

 

In China springen verder Shanghai en Peking eruit: zij worden gezien als ideale testmarkten voor de rest van Azië. Ze hebben ook een potentieel aan zeer grote vermogens. Buiten China behoren Tokio, Singapore, Seoul, Osaka en Bangkok tot de meest aantrekkelijke handelssteden.

 

Midden-Oosten manifesteert zich eveneens

Naast het Verre Oosten is ook het Midden-Oosten in opmars met al vijftien steden in de top vijftig. Dubai (dat met de Dubai Mall ook heel wat toeristen als potentiële kopers telt), Koeweit, Abu Dhabi, Djedda en Riyad kunnen de retailers het meest bekoren. De markten zijn er nog minder ontwikkeld dan elders, wat het potentieel vergroot. De internationale spelers krijgen bovendien de mogelijkheid om de markt te betreden samen met een lokale partner, wat hun risico reduceert.

 

Ten slotte is ook Amerika goed vertegenwoordigd met zestien steden, waarvan vijftien de VS. New York, San Francisco, Miami, Chicago en Los Angeles voeren de groep aan. De VS hebben ook de grootste retailoppervlakte wereldwijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.