Inwoners Londen voorstander van verkeersvrije Oxford Street | RetailDetail

Londen wil Oxford Street verkeersvrij

Londen wil Oxford Street verkeersvrij
Shutterstock

In Londen hebben de plannen om Oxford Street volledig verkeersvrij te maken een flinke boost gekregen. nu blijkt dat ook de Londenaars voorstander zijn. Bijna twee op drie wil auto's immers bannen uit een van de drukste winkelstraten in de Britse hoofdstad.

Eind volgend jaar eerste ontwerp

12.000 omwoners, handelaars en bezoekers van Oxford Street lieten in de periode van april tot juni van dit jaar weten hoe ze dachten over het verkeersvrij maken van de winkelstraat. 62% zegt voorstander te zijn, terwijl 30% tegen is. Tegenstanders hebben vooral schrik dat de winkelstraat nog moeilijk te bereiken zal zijn en dat er extra files worden gecreëerd.

 

In november wordt er een nieuwe rondvraag georganiseerd en tegen december 2018 is er mogelijk een eerste ontwerp beschikbaar. Het plan is om vanaf 2021 Oxford Street volledig verkeersvrij te maken. Het komende jaar moet vooral bekeken worden hoe de voetgangerszone de omliggende straten zal beïnvloeden.

 

Dorpse Vlaming geen voorstander van voetgangerszone

In Brussel werd in 2016 ook een voetgangerszone geïnstalleerd, maar daar waren de reacties voornamelijk negatief. Handelaars vonden dat ze te weinig betrokken waren bij de invulling en consumenten klaagden dat het centrum bijzonder moeilijk bereikbaar was geworden. Uit onderzoek bleek nochtans dat de handelaars vrijwel allemaal voor een voetgangerszone zijn, maar dat die dan wel goed voorbereid moet worden.

 

Onlangs hield het programma De Stemming op Radio 1 een gelijkaardige rondvraag. Daaruit blijkt dat twee op de drie Vlamingen geen voorstander is van een verkeersvrij centrum in zijn gemeente. In steden met meer dan 100.000 inwoners is 60% echter wél voorstander. Hoe kleiner de gemeente, hoe minder de inwoners het zien zitten om een voetgangerszone te installeren. Dat is niet verwonderlijk: kleinere gemeenten hebben normaal gezien al minder last van verkeer en er zijn ook minder uitvalswegen, waardoor het verkeersvrij maken van de handelskern minder aangewezen is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.