LVMH blijft groeien, ondanks Chinese kater | RetailDetail

LVMH blijft groeien, ondanks Chinese kater

LVMH blijft groeien, ondanks Chinese kater

De Franse luxegroep LVMH heeft zijn kwartaalomzet met 4% zien stijgen. Vooral in Azië en de Verenigde Staten nam de vraag naar de kleding, tassen, horloges en parfums toe, maar de verkoop van cognac staat onder druk in China.

Eerste daling drankendivisie in bijna 5 jaar

LVMH heeft in het voorbije kwartaal een omzet van 7,21 miljard euro geboekt, 4% hoger dan een jaar eerder. En zonder wisselkoerseffecten steeg de omzet zelfs 6%. Toch hadden de analisten nog beter verwacht: zij rekenden op 7,4 miljard euro. Dat het concern onder de lat gebleven is, komt vooral door de gedaalde vraag naar cognac in China, sinds Peking de oorlog heeft verklaard aan corruptie (geen relatiegeschenken meer) en decadentie (geen rijkelijk met drank overgoten feestjes meer).

 

Daardoor zakte de omzet van de drankendivisie met -3% tot 888 miljoen euro. Voor de drankendivisie van LVMH - waartoe ook de champagnes van Moët & Chandon en Veuve Clicquot behoren - is dit meteen de eerste daling sinds het vierde kwartaal van 2009.

 

Gelukkig voor het Franse luxeconcern steeg de omzet van de tak mode- en lederwaren op vergelijkbare basis met +9%, goed voor de sterkste groei van de voorbije twee jaar. Die afdeling is intussen goed voor bijna 2,64 miljard euro.  LVMH blijft zijn modetak trouwens versterken. Nadat het vorige zomer nog het Italiaanse kasjmiermerk Loro Piana en het Britse schoenenmerk Nicholas Kirkwood inlijfde, raakte deze week bekend dat LVMH een participatie heeft genomen van 30% in Vinci, het moederbedrijf van schoenenlabel Giuseppe Zanotti.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.