LVMH blijft groeien, ondanks Chinese kater

LVMH blijft groeien, ondanks Chinese kater

De Franse luxegroep LVMH heeft zijn kwartaalomzet met 4% zien stijgen. Vooral in Azië en de Verenigde Staten nam de vraag naar de kleding, tassen, horloges en parfums toe, maar de verkoop van cognac staat onder druk in China.

Eerste daling drankendivisie in bijna 5 jaar

LVMH heeft in het voorbije kwartaal een omzet van 7,21 miljard euro geboekt, 4% hoger dan een jaar eerder. En zonder wisselkoerseffecten steeg de omzet zelfs 6%. Toch hadden de analisten nog beter verwacht: zij rekenden op 7,4 miljard euro. Dat het concern onder de lat gebleven is, komt vooral door de gedaalde vraag naar cognac in China, sinds Peking de oorlog heeft verklaard aan corruptie (geen relatiegeschenken meer) en decadentie (geen rijkelijk met drank overgoten feestjes meer).

 

Daardoor zakte de omzet van de drankendivisie met -3% tot 888 miljoen euro. Voor de drankendivisie van LVMH - waartoe ook de champagnes van Moët & Chandon en Veuve Clicquot behoren - is dit meteen de eerste daling sinds het vierde kwartaal van 2009.

 

Gelukkig voor het Franse luxeconcern steeg de omzet van de tak mode- en lederwaren op vergelijkbare basis met +9%, goed voor de sterkste groei van de voorbije twee jaar. Die afdeling is intussen goed voor bijna 2,64 miljard euro.  LVMH blijft zijn modetak trouwens versterken. Nadat het vorige zomer nog het Italiaanse kasjmiermerk Loro Piana en het Britse schoenenmerk Nicholas Kirkwood inlijfde, raakte deze week bekend dat LVMH een participatie heeft genomen van 30% in Vinci, het moederbedrijf van schoenenlabel Giuseppe Zanotti.

Tags: