Macintosh zag winst kelderen in 2012

Macintosh zag winst kelderen in 2012

De Nederlandse Macintosh Retail Group, eigenaar van onder meer de schoenenzaken Manfield, Scapino en Dolcis, is in 2012 in de dieprode cijfers beland. Toch is CEO Frank De Moor tevreden, "gezien de economische omstandigheden en de transitiefase waarin het concern zich bevindt".

Omzet stijgt, winst blijft achter

Het bedrijf uit Beek zag de omzet in 2012 wel met 2,1 procent toenemen tot 893,2 miljoen euro, voor het grootste deel dankzij de verkopen via internet, maar de winst ging helemaal onderuit. De operationele winst kwam nog uit op 10 miljoen euro (de helft minder dan de 22 miljoen euro van 2011), maar het nettoresultaat kwam zelfs uit op 126 miljoen euro onder nul.

 

Het modesegment realiseerde een omzetstijging van 5,1 procent dankzij de consolidatie van Jones Bootmaker. Daarnaast werden de activiteiten van Intreza en Steve Madden, die in 2011 werden opgestart, voor een geheel jaar meegeteld en ook het koerseffect speelde een positieve invloed.

 

Nu de huizenmarkt nagenoeg stil ligt, wordt er weinig verhuisd en neemt de omzet in de woonsector zienderogen af. Dat weerspiegelt zich ook in de resultaten van de woontak van Macintosh, die met 16,1 miljoen euro daalde tot 192,2 miljoen euro. Relatief lichtpuntje was de online omzet van Kwantum: die bedroeg in 2012 3,2 miljoen euro, nagenoeg evenveel als in 2011.

 

Transitiejaren

In een persverklaring verklaart topman Frank de Moor: “In 2012 hebben we de transformatie van traditioneel winkelbedrijf naar crosschannelretailer, waar we al sinds begin 2011 mee bezig zijn, versneld. Daarbij is veel aandacht gegaan naar commerciële en organisatorische aanpassingen.”

 

Macintosh maakte donderdag bekend dat 2013 “een transitiejaar wordt in een voortdurend moeilijk economisch klimaat”. Het concern denkt namelijk dat de marktomstandigheden dit jaar waarschijnlijk nog niet zullen aantrekken. Daarom spreekt Macintosh zich ook niet uit over verwachtingen voor het resultaat en de omzet.

 

Wel denkt De Moor dat er beterschap in de lucht hangt: “Door gebruik te maken van sterke winkelformules met een hoge naamsbekendheid en van bestaande infrastructuren, kunnen we onze online omzet kostenefficiënt en dus rendabel realiseren.”  Bovendien wordt het transformatieprogramma MacFit intussen versneld; Macintosh verwacht dat het positieve effect van MacFit in 2013 op het bedrijfsresultaat ongeveer vijf miljoen euro zal bedragen.

 

Investeren in winkels

Vorige maand maakte het winkelbedrijf nog bekend dat ruim honderd winkels gaan sluiten, waarvan bijna tachtig (van de 570) zaken in Nederland. Toch zegt topman de Moor “verder te gaan met investeren in de plek, waar onze klant nog steeds het meeste geld besteedt en dat is de winkel. Traditionele winkels zijn belangrijk in onze crosschannelaanpak en we blijven nieuwe winkels openen en individuele winkels en formules opfrissen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Bijenkorf sluit eigen distributiecentrum in Woerden

12/01/2018

De Bijenkorf gaat zijn eigen distributiecentrum in Woerden sluiten. De sluiting staat gepland voor midden volgend jaar en kost 143 werknemers hun baan. De Bijenkorf gaat de taken van het distributiecentrum uitbesteden.

Europa wil belasting op plastic zakjes

11/01/2018

Nadat verschillende lidstaten al verschillende maatregelen hebben genomen om het gebruik van plastic zakjes terug te dringen, denkt de Europese Unie er nu aan om een algehele belasting op plastic zakjes in te voeren.

Amazon wil nieuw magazijn vlakbij Belgische en Nederlandse grens

10/01/2018

De Amerikaanse webshop Amazon gaat een nieuw distributiecentrum bouwen in het Duitse Mönchengladbach. Het nieuwe magazijn ligt vlakbij de Nederlandse en Belgische grens en zal dus waarschijnlijk gebruikt worden om aan die markten leveren.

Back to top