Macintosh zag winst kelderen in 2012

Macintosh zag winst kelderen in 2012

De Nederlandse Macintosh Retail Group, eigenaar van onder meer de schoenenzaken Manfield, Scapino en Dolcis, is in 2012 in de dieprode cijfers beland. Toch is CEO Frank De Moor tevreden, "gezien de economische omstandigheden en de transitiefase waarin het concern zich bevindt".

Omzet stijgt, winst blijft achter

Het bedrijf uit Beek zag de omzet in 2012 wel met 2,1 procent toenemen tot 893,2 miljoen euro, voor het grootste deel dankzij de verkopen via internet, maar de winst ging helemaal onderuit. De operationele winst kwam nog uit op 10 miljoen euro (de helft minder dan de 22 miljoen euro van 2011), maar het nettoresultaat kwam zelfs uit op 126 miljoen euro onder nul.

 

Het modesegment realiseerde een omzetstijging van 5,1 procent dankzij de consolidatie van Jones Bootmaker. Daarnaast werden de activiteiten van Intreza en Steve Madden, die in 2011 werden opgestart, voor een geheel jaar meegeteld en ook het koerseffect speelde een positieve invloed.

 

Nu de huizenmarkt nagenoeg stil ligt, wordt er weinig verhuisd en neemt de omzet in de woonsector zienderogen af. Dat weerspiegelt zich ook in de resultaten van de woontak van Macintosh, die met 16,1 miljoen euro daalde tot 192,2 miljoen euro. Relatief lichtpuntje was de online omzet van Kwantum: die bedroeg in 2012 3,2 miljoen euro, nagenoeg evenveel als in 2011.

 

Transitiejaren

In een persverklaring verklaart topman Frank de Moor: “In 2012 hebben we de transformatie van traditioneel winkelbedrijf naar crosschannelretailer, waar we al sinds begin 2011 mee bezig zijn, versneld. Daarbij is veel aandacht gegaan naar commerciële en organisatorische aanpassingen.”

 

Macintosh maakte donderdag bekend dat 2013 “een transitiejaar wordt in een voortdurend moeilijk economisch klimaat”. Het concern denkt namelijk dat de marktomstandigheden dit jaar waarschijnlijk nog niet zullen aantrekken. Daarom spreekt Macintosh zich ook niet uit over verwachtingen voor het resultaat en de omzet.

 

Wel denkt De Moor dat er beterschap in de lucht hangt: “Door gebruik te maken van sterke winkelformules met een hoge naamsbekendheid en van bestaande infrastructuren, kunnen we onze online omzet kostenefficiënt en dus rendabel realiseren.”  Bovendien wordt het transformatieprogramma MacFit intussen versneld; Macintosh verwacht dat het positieve effect van MacFit in 2013 op het bedrijfsresultaat ongeveer vijf miljoen euro zal bedragen.

 

Investeren in winkels

Vorige maand maakte het winkelbedrijf nog bekend dat ruim honderd winkels gaan sluiten, waarvan bijna tachtig (van de 570) zaken in Nederland. Toch zegt topman de Moor “verder te gaan met investeren in de plek, waar onze klant nog steeds het meeste geld besteedt en dat is de winkel. Traditionele winkels zijn belangrijk in onze crosschannelaanpak en we blijven nieuwe winkels openen en individuele winkels en formules opfrissen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top