Macintosh zag winst kelderen in 2012 | RetailDetail

Macintosh zag winst kelderen in 2012

Macintosh zag winst kelderen in 2012

De Nederlandse Macintosh Retail Group, eigenaar van onder meer de schoenenzaken Manfield, Scapino en Dolcis, is in 2012 in de dieprode cijfers beland. Toch is CEO Frank De Moor tevreden, "gezien de economische omstandigheden en de transitiefase waarin het concern zich bevindt".

Omzet stijgt, winst blijft achter

Het bedrijf uit Beek zag de omzet in 2012 wel met 2,1 procent toenemen tot 893,2 miljoen euro, voor het grootste deel dankzij de verkopen via internet, maar de winst ging helemaal onderuit. De operationele winst kwam nog uit op 10 miljoen euro (de helft minder dan de 22 miljoen euro van 2011), maar het nettoresultaat kwam zelfs uit op 126 miljoen euro onder nul.

 

Het modesegment realiseerde een omzetstijging van 5,1 procent dankzij de consolidatie van Jones Bootmaker. Daarnaast werden de activiteiten van Intreza en Steve Madden, die in 2011 werden opgestart, voor een geheel jaar meegeteld en ook het koerseffect speelde een positieve invloed.

 

Nu de huizenmarkt nagenoeg stil ligt, wordt er weinig verhuisd en neemt de omzet in de woonsector zienderogen af. Dat weerspiegelt zich ook in de resultaten van de woontak van Macintosh, die met 16,1 miljoen euro daalde tot 192,2 miljoen euro. Relatief lichtpuntje was de online omzet van Kwantum: die bedroeg in 2012 3,2 miljoen euro, nagenoeg evenveel als in 2011.

 

Transitiejaren

In een persverklaring verklaart topman Frank de Moor: “In 2012 hebben we de transformatie van traditioneel winkelbedrijf naar crosschannelretailer, waar we al sinds begin 2011 mee bezig zijn, versneld. Daarbij is veel aandacht gegaan naar commerciële en organisatorische aanpassingen.”

 

Macintosh maakte donderdag bekend dat 2013 “een transitiejaar wordt in een voortdurend moeilijk economisch klimaat”. Het concern denkt namelijk dat de marktomstandigheden dit jaar waarschijnlijk nog niet zullen aantrekken. Daarom spreekt Macintosh zich ook niet uit over verwachtingen voor het resultaat en de omzet.

 

Wel denkt De Moor dat er beterschap in de lucht hangt: “Door gebruik te maken van sterke winkelformules met een hoge naamsbekendheid en van bestaande infrastructuren, kunnen we onze online omzet kostenefficiënt en dus rendabel realiseren.”  Bovendien wordt het transformatieprogramma MacFit intussen versneld; Macintosh verwacht dat het positieve effect van MacFit in 2013 op het bedrijfsresultaat ongeveer vijf miljoen euro zal bedragen.

 

Investeren in winkels

Vorige maand maakte het winkelbedrijf nog bekend dat ruim honderd winkels gaan sluiten, waarvan bijna tachtig (van de 570) zaken in Nederland. Toch zegt topman de Moor “verder te gaan met investeren in de plek, waar onze klant nog steeds het meeste geld besteedt en dat is de winkel. Traditionele winkels zijn belangrijk in onze crosschannelaanpak en we blijven nieuwe winkels openen en individuele winkels en formules opfrissen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.