Macintosh zag winst kelderen in 2012

Macintosh zag winst kelderen in 2012

De Nederlandse Macintosh Retail Group, eigenaar van onder meer de schoenenzaken Manfield, Scapino en Dolcis, is in 2012 in de dieprode cijfers beland. Toch is CEO Frank De Moor tevreden, "gezien de economische omstandigheden en de transitiefase waarin het concern zich bevindt".

Omzet stijgt, winst blijft achter

Het bedrijf uit Beek zag de omzet in 2012 wel met 2,1 procent toenemen tot 893,2 miljoen euro, voor het grootste deel dankzij de verkopen via internet, maar de winst ging helemaal onderuit. De operationele winst kwam nog uit op 10 miljoen euro (de helft minder dan de 22 miljoen euro van 2011), maar het nettoresultaat kwam zelfs uit op 126 miljoen euro onder nul.

 

Het modesegment realiseerde een omzetstijging van 5,1 procent dankzij de consolidatie van Jones Bootmaker. Daarnaast werden de activiteiten van Intreza en Steve Madden, die in 2011 werden opgestart, voor een geheel jaar meegeteld en ook het koerseffect speelde een positieve invloed.

 

Nu de huizenmarkt nagenoeg stil ligt, wordt er weinig verhuisd en neemt de omzet in de woonsector zienderogen af. Dat weerspiegelt zich ook in de resultaten van de woontak van Macintosh, die met 16,1 miljoen euro daalde tot 192,2 miljoen euro. Relatief lichtpuntje was de online omzet van Kwantum: die bedroeg in 2012 3,2 miljoen euro, nagenoeg evenveel als in 2011.

 

Transitiejaren

In een persverklaring verklaart topman Frank de Moor: “In 2012 hebben we de transformatie van traditioneel winkelbedrijf naar crosschannelretailer, waar we al sinds begin 2011 mee bezig zijn, versneld. Daarbij is veel aandacht gegaan naar commerciële en organisatorische aanpassingen.”

 

Macintosh maakte donderdag bekend dat 2013 “een transitiejaar wordt in een voortdurend moeilijk economisch klimaat”. Het concern denkt namelijk dat de marktomstandigheden dit jaar waarschijnlijk nog niet zullen aantrekken. Daarom spreekt Macintosh zich ook niet uit over verwachtingen voor het resultaat en de omzet.

 

Wel denkt De Moor dat er beterschap in de lucht hangt: “Door gebruik te maken van sterke winkelformules met een hoge naamsbekendheid en van bestaande infrastructuren, kunnen we onze online omzet kostenefficiënt en dus rendabel realiseren.”  Bovendien wordt het transformatieprogramma MacFit intussen versneld; Macintosh verwacht dat het positieve effect van MacFit in 2013 op het bedrijfsresultaat ongeveer vijf miljoen euro zal bedragen.

 

Investeren in winkels

Vorige maand maakte het winkelbedrijf nog bekend dat ruim honderd winkels gaan sluiten, waarvan bijna tachtig (van de 570) zaken in Nederland. Toch zegt topman de Moor “verder te gaan met investeren in de plek, waar onze klant nog steeds het meeste geld besteedt en dat is de winkel. Traditionele winkels zijn belangrijk in onze crosschannelaanpak en we blijven nieuwe winkels openen en individuele winkels en formules opfrissen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top