Makro opent nieuw concept in Machelen en Lodelinsart | RetailDetail

Makro opent nieuw concept in Machelen en Lodelinsart

Makro opent nieuw concept in Machelen en Lodelinsart

In Machelen en Lodelinsart heropent Makro vandaag de eerste twee vestigingen volgens het nieuwe concept. De keten trekt daarbij de kaart van specialisatie in "good food, party en home", de elektronica-afdelingen komen in handen van Media Markt.

Breder publiek

“Na meer dan veertig jaar vinden we onszelf opnieuw uit en gaan we een veel breder publiek aanspreken: daartoe behoort zowel ons vertrouwd cliënteel als nieuwe generaties van toekomstige klanten. Bovendien leggen we veel meer de nadruk op de eindconsument, daar waar het vroeger nog in hoofdzaak de zelfstandige en KMO’s waren”, zegt CEO Antonio Baptista. Op basis van marktstudies en klantenonderzoeken werd besloten om bepaalde productcategorieën naar voren te schuiven, “om zo dé Makro van alle Belgen te worden”.

 

Binnen de afdeling Good Food werkt Makro nauw samen met zusterketen Metro, dat enkel aan restaurateurs verkoopt. “Wij zullen onze klanten enkel het beste van het beste voorschotelen, maar uiteraard wel tegen scherpe prijzen. Gaande van producten die noodzakelijk zijn voor dagelijks gebruik, tot producten binnen een hoger gamma. Deze laatste categorie wil Makro voor iedereen toegankelijk maken door ze aan de laagst mogelijke prijs aan te bieden“, aldus Baptista.

 

Daarbij wordt ook de klantbeleving bijzonder belangrijk. Telers en specialisten zullen hun kennis met de klant delen en er zullen regelmatig degustatiemomenten plaatsvinden. Daarnaast wordt het assortiment ook aangepast aan de noden en vragen van de klant: “Als iemand ons vandaag komt vertellen dat hij verlekkerd is op een welbepaalde soort sinaasappels dan zullen we ervoor zorgen dat die bij wijze van spreken morgen in de winkel ligt.”

 

Feesten (en) bouwen

Binnen het segment Party wil Makro alles aanbieden voor alle mogelijke feestjes in het leven van de consument. “Uit een van onze marktstudies blijkt dat de Belg gemiddeld drie tot zeven keer per jaar feestjes organiseert”, verduidelijkt Baptista. “Dat aantal kan zelfs oplopen tot tien. Er is dus duidelijk een markt die openligt voor de feestende Belg die graag alles onder één dak vindt, voor de deur wilt parkeren en wel wat hulp kan gebruiken.”

 

Tot slot is er Home, waar alles te vinden is voor het bouwen, renoveren en decoreren van woningen. In het Work Center kunnen klanten terecht voor het zwaarder materiaal, maar er is ook een speciale opbergafdelingen en een ruim assortiment aan uitrusting en decoratie van de woning.

 

Media Markt

Voor de afdeling consumentenelektronica heeft Makro een tijdje geleden al een samenwerking afgesloten met Media Markt: die keten krijgt in elke vestiging van Makro een grote shop-in-shop. “Zij zijn voortaan de specialisten in alles wat met elektronica te maken heeft. Dit luik laten we helemaal aan hen over. Dankzij dit aanbod kunnen onze klanten het helemaal gezellig maken in huis.”

 

De ruimte van de winkels blijft ook binnen het nieuwe concept hetzelfde, maar wordt helemaal anders ingedeeld. Zo moeten de drie specialisaties beter tot hun recht komen en is er ruimte om in de toekomst ook workshops te organiseren.

 

De komende zes maanden zullen ook de andere vestigingen van Makro hun deuren heropenen na een grondige facelift. Nu zijn die in Machelen en Lodelinsart aan de beurt, nadien volgen de winkels in Eke en Sint-Pieters-Leeuw en voor de zomer openen ook de Makro’s in Deurne en Alleur opnieuw de deuren.

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.