Makro opent nieuw concept in Machelen en Lodelinsart | RetailDetail

Makro opent nieuw concept in Machelen en Lodelinsart

Makro opent nieuw concept in Machelen en Lodelinsart

In Machelen en Lodelinsart heropent Makro vandaag de eerste twee vestigingen volgens het nieuwe concept. De keten trekt daarbij de kaart van specialisatie in "good food, party en home", de elektronica-afdelingen komen in handen van Media Markt.

Breder publiek

“Na meer dan veertig jaar vinden we onszelf opnieuw uit en gaan we een veel breder publiek aanspreken: daartoe behoort zowel ons vertrouwd cliënteel als nieuwe generaties van toekomstige klanten. Bovendien leggen we veel meer de nadruk op de eindconsument, daar waar het vroeger nog in hoofdzaak de zelfstandige en KMO’s waren”, zegt CEO Antonio Baptista. Op basis van marktstudies en klantenonderzoeken werd besloten om bepaalde productcategorieën naar voren te schuiven, “om zo dé Makro van alle Belgen te worden”.

 

Binnen de afdeling Good Food werkt Makro nauw samen met zusterketen Metro, dat enkel aan restaurateurs verkoopt. “Wij zullen onze klanten enkel het beste van het beste voorschotelen, maar uiteraard wel tegen scherpe prijzen. Gaande van producten die noodzakelijk zijn voor dagelijks gebruik, tot producten binnen een hoger gamma. Deze laatste categorie wil Makro voor iedereen toegankelijk maken door ze aan de laagst mogelijke prijs aan te bieden“, aldus Baptista.

 

Daarbij wordt ook de klantbeleving bijzonder belangrijk. Telers en specialisten zullen hun kennis met de klant delen en er zullen regelmatig degustatiemomenten plaatsvinden. Daarnaast wordt het assortiment ook aangepast aan de noden en vragen van de klant: “Als iemand ons vandaag komt vertellen dat hij verlekkerd is op een welbepaalde soort sinaasappels dan zullen we ervoor zorgen dat die bij wijze van spreken morgen in de winkel ligt.”

 

Feesten (en) bouwen

Binnen het segment Party wil Makro alles aanbieden voor alle mogelijke feestjes in het leven van de consument. “Uit een van onze marktstudies blijkt dat de Belg gemiddeld drie tot zeven keer per jaar feestjes organiseert”, verduidelijkt Baptista. “Dat aantal kan zelfs oplopen tot tien. Er is dus duidelijk een markt die openligt voor de feestende Belg die graag alles onder één dak vindt, voor de deur wilt parkeren en wel wat hulp kan gebruiken.”

 

Tot slot is er Home, waar alles te vinden is voor het bouwen, renoveren en decoreren van woningen. In het Work Center kunnen klanten terecht voor het zwaarder materiaal, maar er is ook een speciale opbergafdelingen en een ruim assortiment aan uitrusting en decoratie van de woning.

 

Media Markt

Voor de afdeling consumentenelektronica heeft Makro een tijdje geleden al een samenwerking afgesloten met Media Markt: die keten krijgt in elke vestiging van Makro een grote shop-in-shop. “Zij zijn voortaan de specialisten in alles wat met elektronica te maken heeft. Dit luik laten we helemaal aan hen over. Dankzij dit aanbod kunnen onze klanten het helemaal gezellig maken in huis.”

 

De ruimte van de winkels blijft ook binnen het nieuwe concept hetzelfde, maar wordt helemaal anders ingedeeld. Zo moeten de drie specialisaties beter tot hun recht komen en is er ruimte om in de toekomst ook workshops te organiseren.

 

De komende zes maanden zullen ook de andere vestigingen van Makro hun deuren heropenen na een grondige facelift. Nu zijn die in Machelen en Lodelinsart aan de beurt, nadien volgen de winkels in Eke en Sint-Pieters-Leeuw en voor de zomer openen ook de Makro’s in Deurne en Alleur opnieuw de deuren.

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.