Mangerie Weselo maakt eigen energie met nieuwe technologie | RetailDetail

Mangerie Weselo maakt eigen energie met nieuwe technologie

Mangerie Weselo maakt eigen energie met nieuwe technologie

De Mangerie Weselo in Mol-Wezel maakt als eerste Belgische horecazaak zijn eigen energie met nieuwe technologie op basis van waterstof. Daarbij wordt aardgas omgezet naar waterstof en vervolgens naar stroom.

Lage kosten

Het betekende een investering van 65.000 euro, die al na zeven jaar terugverdiend zou moeten zijn. “Energie betekent een belangrijke kost voor ons en onder meer in het teken van de witte kassa zijn we gaan nadenken over hoe we onze rendabiliteit konden verbeteren. In eerste instantie dachten we aan zonnepanelen, maar dat bleek niet de goede oplossing. Via onze verzekeringsagent kwamen we in contact met Elugie en uiteindelijk kozen we voor de BlueGen-brandstofcel”, zeggen de uitbaters aan Made in Kempen.

 

Die BlueGen-technologie is een Australische ontwikkeling, waarbij uit waterstof via elektrolyse stroom kan worden opgewekt. Bovendien kan de restwarmte gebruikt worden als verwarming. Bij de productie van de stroom komen bovendien geen schadelijke stoffen vrij. “Vanaf nu produceren we 95% van onze elektriciteit zelf”, vertellen de uitbaters. “De resterende kilowatts kopen we nog aan.” Momenteel wordt de energie die teveel wordt geproduceerd nog teruggegeven aan het elektriciteitsnet, maar in de toekomst zal die ook opgeslagen kunnen worden op batterijen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.