Marks & Spencer moet uitbreidingsplannen terugschroeven | RetailDetail

Marks & Spencer moet uitbreidingsplannen terugschroeven

Marks & Spencer moet uitbreidingsplannen terugschroeven
Shutterstock

Het Britse Marks & Spencer lijkt maar niet uit het slop te komen. Bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers wordt immers duidelijk dat de uitbreidingsplannen van de voedingswinkels worden teruggeschroefd.

Minder snel nieuwe winkels

Marks & Spencer is al een tijdje bezig met een forse reorganisatie, waarbij de Europese expansieplannen in de vuilnisbak werden gekieperd en de focus vrijwel volledig op de Britse markt kwam te liggen. Ook werd besloten om minder ruimte te voorzien voor de verkoop van kleding en moeten er meer vestigingen van de Simply Food-winkels komen.

 

In het persbericht rond de laatste financiële cijfers laat Marks & Spencer nu verstaan dat er versneld zal worden gesneden in de winkelruimte voor kleding en ‘Home’-producten. Daarnaast wordt het plan voor Simply Food herschreven, waarbij vooral opvalt dat er minder snel nieuwe winkels zullen komen. Die beslissing wordt genomen, omdat Marks & Spencer te kampen heeft met de gevolgen van het zwakke Britse pond.

 

Kleinere marges

Door dat zwakke pond zijn de kosten sterk gestegen, maar omwille van de sterke concurrentie op de voedingsmarkt kan Marks & Spencer die hogere prijzen niet helemaal doorrekenen aan de klant. De laatste maanden werden de prijzen zelfs verlaagd. De foodomzet steeg dan wel met 4,4% in de eerste zes maanden van het boekjaar, maar dat was vooral te danken aan de opening van nieuwe winkels. Lagere prijzen en hogere inflatie zorgden dan weer voor een kleinere marge.

 

Het is echter niet allemaal slecht nieuws: volgens Marks & Spencer begint de kledingverkoop er stilaan bovenop te komen. De omzet steeg het voorbije halfjaar dan ook met 5,3%, omdat er minder kortingen worden gegeven. De totale omzet van Marks & Spencer steeg zo met 2,6% naar 5,13 miljard pond (5,8 miljard euro). De aangepaste winst voor belastingen daalde wel met 5,3% naar 219,1 miljoen pond (250 miljoen euro).

 

“We hebben goede vooruitgang gemaakt in het aanpakken van de onmiddellijke problemen bij M&S die ik vorig jaar heb aangeduid”, zegt CEO Steve Rowe. “We erkennen dat we nu te maken krijgen met sterke tegenwind in Food, wat we in de rest van het jaar zullen aanpakken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.