Marks & Spencer stelt nieuwe strategie voor | RetailDetail

Marks & Spencer stelt nieuwe strategie voor

Marks & Spencer stelt nieuwe strategie voor

Steve Rowe, CEO van het Britse Marks & Spencer, heeft een nieuwe strategie uit de doeken gedaan die de kledingverkoop uit het slop moet halen. Daarbij gaat het onder andere de prijzen op meer dan een derde van zijn assortiment verlagen.

 

Nog geen verbetering in zicht

Naast de prijsverlagingen, die gemiddeld meer dan 10 procent moeten bedragen, zullen er ook minder promoties worden gehouden in de winkels. Daarnaast wil Rowe het assortiment ook terugbrengen, zodat de winkels minder ‘rommelig’ overkomen.

 

De investeerders reageerden vrij lauw op de uitspraken van Rowe en zijn van mening dat er te weinig concrete maatregelen worden genomen om de kledingverkoop bij Marks & Spencer opnieuw naar een hoger niveau te tillen. Het aandeel van het bedrijf zakte dan ook met 7,8 procent.

 

De vergelijkbare omzet van de kledingafdeling is vorig jaar met 2,9 procent gedaald en ook dit jaar zal er geen sprake zijn van een verbetering. Bovendien worden de winsten teruggedrongen door investeringen die gemaakt worden. Marks & Spencer verliest ondertussen al vier jaar marktaandeel in de kledingsector.

 

Pas deze zomer veranderingen

De aankondiging van Rowe betekent wel dat Marks & Spencer de winstverwachtingen voor 2017 niet zal halen. De voorspellingen van analisten werden zelfs met 12 procent teruggeschroefd ten opzichte van eerdere cijfers.

 

Marks & Spencer wil ook pas deze zomer andere problemen binnen het bedrijf aanpakken. Zo heeft het buiten het Verenigd Koninkrijk nog altijd grote problemen, de winst daalde er vorig jaar met 37 procent, en ook op de thuismarkt moet het aantal winkels aangepakt worden.

 

Het voorbije kwartaal wist Marks & Spencer de omzet met 2,4 procent de hoogte in te stuwen naar 10,6 miljard pond (13,9 miljard euro), terwijl de winst voor belastingen steeg met 4,3 procent naar 690 miljoen pond (909 miljoen euro). Daarbij presteerde het sterk op vlak van voeding, maar slaagt het er voorlopig dus niet in om de kledingverkoop op te drijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.