Marks & Spencer verwacht meer winst dankzij hogere marge | RetailDetail

Marks & Spencer verwacht meer winst dankzij hogere marge

Marks & Spencer verwacht meer winst dankzij hogere marge

Marks & Spencer heeft zijn winstverwachting voor het volledige jaar verhoogd. In de eerste jaarhelft lag de winst al hoger dan verwacht en het bedrijf rekent erop dat die trend zich in de rest van het jaar doorzet.

Dalende omzet bij kleding

Marks & Spencer gaat er nu immers vanuit dat de brutomarge voor de 'general merchandise'-afdeling zal groeien met 2 tot 2,5 procent. Dat is een halve procent meer dan eerder werd verwacht. De omzet van 'general merchandise' bij Marks & Spencer komt voornamelijk uit de verkoop van kleding. Die omzet viel in de eerste helft van het jaar terug, maar dankzij de hogere marges werd er toch meer winst gemaakt.


De winstmarge bij 'general merchandise' staat nu op zijn hoogste punt sinds 2010, toen CEO Marc Bolland bij Marks & Spencer aan de slag ging. Hij moet al jaren strijden tegen terugvallende verkopen van kledij en probeert daarom de winstmarge stelselmatig op te drijven. Zo worden er minder kortingen gegeven in de winkels en probeert Mark & Spencer meer rechtstreeks bij de producenten te kopen, om de kosten te drukken.


Volgens interne bronnen denkt Bolland ook aan overnames van externe merken, om zo opnieuw meer modebewuste vrouwen naar de winkels te lokken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.