Marktkramers kreunen onder druk van winkelketens | RetailDetail

Marktkramers kreunen onder druk van winkelketens

Marktkramers kreunen onder druk van winkelketens
Shutterstock

Non-food marktkramers hebben het steeds moeilijker om te concurreren met goedkope ketens zoals Action en Primark. Vooral verkopers van tweedehands, en van kleding en textiel krijgen het zwaar te verduren.

 

Veel nieuwe voedselkramen

Volgens een onderzoek van branchevereniging Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH) is de omzet van de Nederlandse markten sinds 2000 gedaald van 2,8 miljard euro naar 2 miljard euro. Dat is goed voor ongeveer 2% van de totale detailhandelsomzet in Nederland, in het begin van het millennium was dat aandeel nog dubbel zo groot. In de voorbije tien jaar hebben 500 verkopers van kleding en textiel er de brui aan gegeven. Daarnaast sloten nog eens 300 marktkramers met tweedehands spullen hun kraam.

 

Die ondernemers krijgen volgens het onderzoek steeds meer te maken met de concurrentie van ketens als Primark en Action. "Niet langer is de warenmarkt de vanzelfsprekende aankoopplaats voor goedkope producten", aldus het rapport van CVAH.

 

Toch is het niet overal kommer en kwel: het succes van foodtrucks en de bijhorende festivals, heeft er voor gezorgd dat er de voorbije tien jaar ongeveer duizend nieuwe voedselkramen zijn bijgekomen. Ook op de traditionele markten groeit het aandeel kramen dat biologische, duurzame of lokale voeding verkoopt. De groei bij food en de daling bij non-food houden elkaar ongeveer in evenwicht, waardoor er al jaren ongeveer 11.000 ondernemers op de markt te vinden zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.