Marktplaatsen stevig ingeburgerd, voice-shopping nog niet

Ruim een derde van de online aankopen in Nederland gebeurt via marktplaatsen zoals Bol.com of AliExpress. In stemgestuurd winkelen geloven Nederlanders daarentegen nog niet.

 

Online shoppen zal nog toenemen

Liefst 33% van de online aankopen in Nederland gebeurt al via marktplaatsen, maar toch oriënteren webshoppers zich nog vooral op Google: 53% begint de zoektocht bij de zoekmachine. Vooral kleding wordt graag online geshopt, maar 36% bestelt ook regelmatig de boodschappen online. Wie regelmatig online koopt (minstens een keer per maand), doet al 36% van alle aankopen online. De overgrote meerderheid (81%) zegt in de toekomst nog vaker online te zullen shoppen. Een positieve online shopervaring wordt dan wel hoofdzakelijk bepaald door de kosten en de levertijd: de gemiddelde Nederlander verwacht dat een bestelling uiterlijk binnen twee dagen gratis wordt geleverd.

 

'Conversational commerce', ofte shoppen via spraak, breekt daarentegen nog niet door: nog maar 12% van de Nederlanders heeft al eens een voice-assistant gebruikt tijdens het digitaal shoppen. De meerderheid (66%) verwacht er ook in de toekomst geen gebruik van te maken, amper 19% denkt dat wel te gaan doen. Toch staat de jongere generatie wel open voor automatische ‘replenishment’: 46% is bereid om slimme apparaten zelf online bestellingen te laten plaatsen.

 

Dat alles blijkt uit een onderzoek naar ‘de klant van de toekomst’ van Wunderman Commerce, waar 1500 Nederlandse consumenten worden vergeleken met 1500 Britse en 2000 Amerikaanse shoppers. Daarvan hebben Nederlanders het minste vertrouwen in nieuwe technologie en hechten ze minder belang aan snelle (same-day) levering.