Matige start detailhandel in 2011

Matige start detailhandel in 2011
De Nederlandse detailhandel heeft in januari een omzetstijging van 0,8 procent geboekt. Dit is echter volledig te danken aan hogere prijzen. Als dan ook nog gecorrigeerd wordt voor het gunstige aantal koopdagen in januari, schiet de omzet zelfs in het rood.

Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek donderdag bekendmaakte. Het prijsniveau lag volgens de cijfers 2,6 procent hoger, terwijl het volume met 1,7 procent kromp. Na de correctie voor het aantal koopdagen komt de daling van het volume zelfs uit op 3 procent, zo melden de onderzoekers van het CBS.

 

Verkopers van voeding kenden een groei van 3 procent, volledig dankzij prijsstijgingen. Het waren vooral de supermarkten die voor deze toename tekenden, speciaalzaken leverden wederom omzet in. In de non-food boekten winkels gemiddeld 1 procent minder omzet. Vooral verkopers van woninginrichtingsartikelen en consumentenelektronica hadden het moeilijk. Veel beter ging het met winkels in huishoudelijke artikelen, terwijl ook drogisterijen, bouwmarkten en winkels in bovenkleding een plus noteerden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top