Matige start detailhandel in 2011 | RetailDetail

Matige start detailhandel in 2011

Matige start detailhandel in 2011
De Nederlandse detailhandel heeft in januari een omzetstijging van 0,8 procent geboekt. Dit is echter volledig te danken aan hogere prijzen. Als dan ook nog gecorrigeerd wordt voor het gunstige aantal koopdagen in januari, schiet de omzet zelfs in het rood.

Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek donderdag bekendmaakte. Het prijsniveau lag volgens de cijfers 2,6 procent hoger, terwijl het volume met 1,7 procent kromp. Na de correctie voor het aantal koopdagen komt de daling van het volume zelfs uit op 3 procent, zo melden de onderzoekers van het CBS.

 

Verkopers van voeding kenden een groei van 3 procent, volledig dankzij prijsstijgingen. Het waren vooral de supermarkten die voor deze toename tekenden, speciaalzaken leverden wederom omzet in. In de non-food boekten winkels gemiddeld 1 procent minder omzet. Vooral verkopers van woninginrichtingsartikelen en consumentenelektronica hadden het moeilijk. Veel beter ging het met winkels in huishoudelijke artikelen, terwijl ook drogisterijen, bouwmarkten en winkels in bovenkleding een plus noteerden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.