McDonald’s geeft gratis woonst bij job in Hongarije

McDonald’s geeft gratis woning bij job in Hongarije

McDonald’s geeft gratis woning bij job in Hongarije

Om openstaande vacatures te vullen in Hongarije is McDonald’s creatief uit de hoek moeten komen: nieuwe werknemers kunnen er immers een gratis woning krijgen, waarbij ze enkel moeten instaan voor de kosten van de nutsvoorzieningen.

Te weinig werknemers

De beslissing van McDonald’s om zo’n groot voordeel aan te bieden, is nog maar eens een voorbeeld van een nijpend tekort aan werkkrachten in Oost-Europa. Heel wat landen in de regio hebben immers te maken met een verouderde bevolking, terwijl jonge inwoners besluiten om hun geluk te zoeken in West-Europa. In Tsjechië is het aantal openstaande vacatures de voorbije twee jaren met 166 procent gegroeid tot een totaal van 110.000, terwijl ook in Polen sprake is van een verdubbeling sinds december.

 

McDonald’s is dan ook niet het enige bedrijf dat zwaar uitpakt om nieuwe werknemers aan te trekken: Lidl heeft in Hongarije zijn salarissen al met 20% verhoogd, terwijl in Tsjechië de lonen al 15% zijn opgetrokken. Dat zorgt er wel voor dat heel wat bedrijven kampen met een verhoogde loonkost in Oost-Europa, wat in de toekomst wel eens nefast kan zijn voor het aantal investeringen in de regio. Zo zou autobouwer Kia al besloten hebben om een groot nieuw project in Hongarije te schrappen, wegens een tekort aan werknemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.