Mechelen officieel erkend als toeristisch centrum | RetailDetail

Mechelen officieel erkend als toeristisch centrum

Mechelen officieel erkend als toeristisch centrum
Shutterstock

De stad Mechelen is officieel erkend als toeristisch centrum, wat inhoudt dat de winkels in het centrum van de stad vaker op zondag de deuren mogen openen. Niet alle handelaars zijn daar echter tevreden mee.

Beter omgaan met concurrentie

“Deze erkenning biedt ons heel wat mogelijkheden. Zo kunnen we meer koopzondagen organiseren dan momenteel het geval is. Dat is dan weer een troef om Mechelen slagkrachtiger te maken en op de kaart te zetten als winkelbestemming. De koopzondagen gaan we organiseren samen met de vzw Mechelen Meemaken. Zo kunnen we met verenigde krachten gebruikmaken van deze erkenning”, zegt economieschepen Katleen Den Roover aan GVA.

 

Een deel van de handelaars is tevreden met de erkenning: zij zien het vooral als een manier om beter te kunnen concurreren met andere winkelsteden. “We merken dat er toch wel wat klanten komen tijdens de koopzondagen, vooral mensen die ook op zaterdag werken en dan op zondag willen komen winkelen. Ik zou het dus zeker geen slechte zaak vinden als er enkele koopzondagen zouden bijkomen. Die kunnen bijvoorbeeld gecombineerd worden met evenementen in de stad”, aldus Nathalie Claes van babyspeciaalzaak Little Jack.

 

Rustdag?

Toch is niet iedereen tevreden met de erkenning: bij sommige handelaars klinkt het geluid dat ze al zes dagen op zeven open zijn en dat de zondag een rustdag moet blijven. Andere handelaars geloven dan weer niet dat koopzondagen extra geld oplevert. “Deze erkenning heeft volgens mij geen enkel voordeel. Het zorgt er alleen voor dat de handelaars nog vaker op zondag moeten opendoen, terwijl dat ons enkel geld kost en niets oplevert. Er zou beter ingezet worden op het versterken van de zaterdagen en weekdagen”, stelt Leo Lenaerts van de gelijknamige lederwarenwinkel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.