Mechelen werkt aan actieplan voor lokale handel | RetailDetail

Mechelen werkt aan actieplan voor lokale handel

Mechelen werkt aan actieplan voor lokale handel

Het Mechelse stadsbestuur werkt aan een actieplan om het winkelen in de stad te promoten. Schepen van Economie Katleen Den Roover (N-VA) geeft zichzelf een half jaar om de trend te keren. Aan uitdagingen alvast geen gebrek.

 

Probleem van wel meer centrumsteden

“Wij willen gaan voor een stadsbreed verhaal, waarbij we al onze troeven uitspelen en ze ook meer samenbrengen”, zegt schepen van Economie Katleen Den Roover (N-VA). Zij start met het stadsbestuur en de handelsadviesraad overleg op om een nieuw actieplan “Shoppen in Mechelen” uit te werken.

 

“Het is onze bedoeling om alles in dit plan te bundelen en meer op elkaar af te stemmen. Niet alleen citymarketing, mobiliteit en parkeren, maar bijvoorbeeld ook Mechelen als kinderstad en toerisme”, aldus nog schepen Den Roover.

 

Zoals wel meer centrumsteden heeft Mechelen een probleem. Dat werd dit weekend nog duidelijk toen bleek dat de belangrijkste winkelstraat van Mechelen, de Bruul, met flink wat leegstand kampt. En dat terwijl de straat recent nog volledig vernieuwd werd. Voeg daar nog de komst aan toe van Uplace in Machelen bij Vilvoorde, het groeiende belang van e-commerce en het feit dat de grotere ketens almaar vaker focussen op de belangrijkste winkelsteden van het land, en het is meteen duidelijk dat het ook in Mechelen vijf voor twaalf is voor de lokale handel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.