Mechels project met pop-ups werpt vruchten af

Mechels project met pop-ups werpt vruchten af

Mechels project met pop-ups werpt vruchten af

Het Mechelse project MEST, waarbij starters hun winkelconcept kunnen uittesten in een leegstaand pand, werpt zijn vruchten af: in drie jaar tijd heeft het immers een tiental permanente winkels voortgebracht.

Vijftigtal deelnemers

Enkele jaren geleden werd de winkelstraat Geitestraat in Mechelen geplaagd door een grote leegstand: op een bepaald moment stonden er ongeveer tien panden leeg. Om dat probleem aan te pakken, werd MEST in het leven geroepen: een project waarbij starters hun concept voor een korte periode konden uittesten. Sinds de start van het project hebben een vijftigtal ondernemers de handschoen opgenomen, twaalf daarvan hebben nadien een doorstart gemaakt met een permanente zaak.

 

Onder andere Else Pelemans en Brigitte Buelens zijn gretig ingegaan op dat aanbod. Zij huren nu een pand voor vier maanden, waarbij het huurcontract gemakkelijk verlengd kan worden. Enkel wanneer er iemand komt opdagen die het pand voor minstens drie jaar wil huren, moeten ze plaats ruimen.

 

“Het pand zelf sprak ons enorm aan en wij zien dat hier toch veel passanten zijn. Tijdens de braderie hebben wij al heel wat bezoekers over de vloer gekregen. De mensen zijn ook blij dat er opnieuw een winkel is bijgekomen”, zegt Pelemans daarover aan de Gazet van Antwerpen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.