Mechels project met pop-ups werpt vruchten af

Mechels project met pop-ups werpt vruchten af

Het Mechelse project MEST, waarbij starters hun winkelconcept kunnen uittesten in een leegstaand pand, werpt zijn vruchten af: in drie jaar tijd heeft het immers een tiental permanente winkels voortgebracht.

Vijftigtal deelnemers

Enkele jaren geleden werd de winkelstraat Geitestraat in Mechelen geplaagd door een grote leegstand: op een bepaald moment stonden er ongeveer tien panden leeg. Om dat probleem aan te pakken, werd MEST in het leven geroepen: een project waarbij starters hun concept voor een korte periode konden uittesten. Sinds de start van het project hebben een vijftigtal ondernemers de handschoen opgenomen, twaalf daarvan hebben nadien een doorstart gemaakt met een permanente zaak.

 

Onder andere Else Pelemans en Brigitte Buelens zijn gretig ingegaan op dat aanbod. Zij huren nu een pand voor vier maanden, waarbij het huurcontract gemakkelijk verlengd kan worden. Enkel wanneer er iemand komt opdagen die het pand voor minstens drie jaar wil huren, moeten ze plaats ruimen.

 

“Het pand zelf sprak ons enorm aan en wij zien dat hier toch veel passanten zijn. Tijdens de braderie hebben wij al heel wat bezoekers over de vloer gekregen. De mensen zijn ook blij dat er opnieuw een winkel is bijgekomen”, zegt Pelemans daarover aan de Gazet van Antwerpen.