Medi-Market en Cook & Serve op Vlerick Retail Platform

Medi-market en Cook & Serve over ondernemerschap op Vlerick Retail Platform

Medi-market en Cook & Serve over ondernemerschap op Vlerick Retail Platform

Nu nog een fysiek winkelconcept opstarten, je moet maar durven! Toch hebben Yvan Verougstraete (Medi-market) en Lode Verschuere en Tom Van Moer (Cook & Serve) dat met succes gedaan. Hoe, dat vertellen ze op het Vlerick Retail Platform van 20/10.

Cook & Serve: beleving in het kooksegment

Cook & Serve wil beleving brengen in het wat ingedommelde segment van kookwinkels. Door keukenmateriaal te combineren met decoratie en tuin kunnen ze het aanbod in de winkels meer variëren en ook beter inspelen op de verschillende seizoenen. Het recept werkt, want deze maand gaat alweer de zesde Cook & Serve-shop open. Deze keer vestigt de jonge keten zich in Ring Shopping Kortrijk, voor het eerst in een winkelcentrum. Cook & Serve zit er trouwens heel bewust op de eerste verdieping, pal tussen de fashionmerken. Daar waar passage is, daar wil Cook & Serve zijn.

 

In augustus nam Cook & Serve een eigen distributiecentrum in gebruik, wat nu ook de weg opent naar een webshop. Bovendien pakt de kookketen tegen de feestdagen voor het eerst uit met een eigen merkassortiment in co-creatie met enkele Belgische fabrikanten.

 

Medi-market: revolutie in de farmaciemarkt

Het thema van de derde sessie van het Vlerick Retail Platform dit jaar luidt dan ook "innovatie en ondernemerschap." Het is een thema waar ook Medi-market helemaal bij past, want oprichter Yvan Verougstraete startte die keten dan weer met de bedoeling om de farmacie-sector wakker te schudden.

 

Ook die missie is geslaagd: ondanks enkele rechtszaken van apothekersverenigingen won Medi-market de Mercuriusprijs voor beste winkelketen van Comeos en ondertussen telt de parafarmacie-keten al negen vestigingen. In april maakte de van oorsprong Waalse formule trouwens de oversteek naar Vlaanderen, met een vestiging in Gent.

 

Prijsstunten en omnichannel maken het verschil

Eén van de krachtlijnen van Medi-market is daarbij de prijsstrategie: “We respecteren de vaste prijs voor geneesmiddelen niet, die in België wordt gehanteerd door apotheken. Mensen denken dat er een verplichte prijs is voor geneesmiddelen. Dat is niet zo, er is alleen een maximumprijs en het kartel van apothekers heeft besloten deze altijd te gebruiken”, vertelde Verougstraete daar eerder al over aan RetailDetail.

 

Medi-market kiest bovendien duidelijk voor omnichannel: in de webshop zijn 30.000 artikelen te vinden, in de fysieke winkelpunten zitten gemiddeld 8.000 artikelen in het assortiment. Thuislevering is vanaf een aankoopbedrag van 59 euro gratis, en anders kunnen klanten gratis afhalen op het winkelpunt.

 

Wil je meer weten over deze innovators en hoe ze het voor elkaar krijgen? Meer informatie vind je op de website van het Vlerick Retail Platform. RetailDetail mag ook vier lezers GRATIS naar de sessie van 20 oktober sturen. Stuur om kans te maken voor vrijdag 7 oktober 12 uur een mailtje naar pauline.neerman@redactie.retaildetail.be!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.