Meer dan miljoen Nederlanders slachtoffer internetfraude | RetailDetail

Meer dan miljoen Nederlanders slachtoffer internetfraude

Meer dan miljoen Nederlanders slachtoffer internetfraude

In de voorbije twee jaar zijn liefst 1,1 miljoen Nederlanders slachtoffer geworden van internetfraude, die alles samen 5,3 miljard euro bedroeg. Dat blijkt uit cijfers van de Fraudehelpdesk.

Weinig aangiftes

Vaak draait het bij internetfraude om relatief kleine bedragen: in 70 procent van de gevallen verloor de gedupeerde niet meer dan 500 euro. Zeven procent zag wel meer dan 10.000 euro verloren gaan. Gemiddeld zag de Nederlandse consument 4.900 euro in rook opgaan.

 

Vooral dertigers en veertigers blijken een goed doelwit te zijn, want in die categorie liet 12 procent zich in de maling nemen. Vijfenzestigplussers ontdoen zich dan weer van het cliché dat ze hun weg niet kennen op het internet, want daar liet minder dan 5 procent zich betrappen op een onvoorzichtige aankoop. De meeste consumenten worden opgelicht bij de aankoop van producten of concertkaartjes in nepwebwinkels. Daarna volgen identiteitsfraude en oplichting via datingsites.

 

Internetfraude is een groot probleem, maar slechts 47 procent doet aangifte wanneer hij of zij er slachtoffer van is geworden. De rest doet geen aangifte omdat ze zich schamen of omdat ze geen vertrouwen hebben in de politie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.