Meer omzet maar nog geen hogere winst voor Marks & Spencer | RetailDetail

Meer omzet maar nog geen hogere winst voor Marks & Spencer

Meer omzet maar nog geen hogere winst voor Marks & Spencer

De Britse warenhuisketen Marks & Spencer heeft ondanks een gestegen omzet in het afgelopen gebroken boekjaar de winst zien dalen, nu al voor het derde jaar op rij. Toch begint de omvorming tot multichannelbedrijf te lonen.

"Sterk jaar" voor voeding

Marks & Spencer sloot het voorbije boekjaar (tot 29 maart) af met een omzetstijging met 2,7% tot 10,3 miljard Britse pond, omgerekend 12,6 miljard euro. De Britse thuismarkt groeide met 2,3%, terwijl de internationale activiteiten er 6,2% op vooruit gingen bij constante wisselkoersen.

 

"Onze voedingsactiviteiten kenden een zeer sterk jaar en deden het consequent beter dan de rest van de markt", zei CEO Marc Bolland. Bovendien bespeurt de Nederlandse topman van Engelands grootste kledingretailer toch ook de "eerste tekenen van herstel" in de non-food, kleding en huisaccessoires dus.

 

De winst voor belastingen en eenmalige posten (EBITDA) dook echter wel voor het derde jaar op rij omlaag. Dit keer kende M&S een winstdaling van 3,9% tot 623 miljoen pond (circa 750 miljoen euro). Wel doet het Britse icoon het hiermee beter dan de 614,5 miljoen pond waar de analisten op hadden gerekend.

 

Webwinkel flinke groeier

Opvallend aan de cijfers is ook dat de webwinkel vorig boekjaar 9% meer klanten over de vloer kreeg. En die kwamen heus niet enkel om te kijken: de omzet steeg liefst 22,8%. Daarmee is de webwinkel van Marks & Spencer intussen al goed voor 16% van de omzet, tegenover 13% in het vorige boekjaar.

 

Marks & Spencer brak half februari met het Amazon-platform en vaart sindsdien met een gloednieuwe website voluit zijn eigen koers, met een veel grotere focus op content.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.