Meer omzet maar nog geen hogere winst voor Marks & Spencer | RetailDetail

Meer omzet maar nog geen hogere winst voor Marks & Spencer

Meer omzet maar nog geen hogere winst voor Marks & Spencer

De Britse warenhuisketen Marks & Spencer heeft ondanks een gestegen omzet in het afgelopen gebroken boekjaar de winst zien dalen, nu al voor het derde jaar op rij. Toch begint de omvorming tot multichannelbedrijf te lonen.

"Sterk jaar" voor voeding

Marks & Spencer sloot het voorbije boekjaar (tot 29 maart) af met een omzetstijging met 2,7% tot 10,3 miljard Britse pond, omgerekend 12,6 miljard euro. De Britse thuismarkt groeide met 2,3%, terwijl de internationale activiteiten er 6,2% op vooruit gingen bij constante wisselkoersen.

 

"Onze voedingsactiviteiten kenden een zeer sterk jaar en deden het consequent beter dan de rest van de markt", zei CEO Marc Bolland. Bovendien bespeurt de Nederlandse topman van Engelands grootste kledingretailer toch ook de "eerste tekenen van herstel" in de non-food, kleding en huisaccessoires dus.

 

De winst voor belastingen en eenmalige posten (EBITDA) dook echter wel voor het derde jaar op rij omlaag. Dit keer kende M&S een winstdaling van 3,9% tot 623 miljoen pond (circa 750 miljoen euro). Wel doet het Britse icoon het hiermee beter dan de 614,5 miljoen pond waar de analisten op hadden gerekend.

 

Webwinkel flinke groeier

Opvallend aan de cijfers is ook dat de webwinkel vorig boekjaar 9% meer klanten over de vloer kreeg. En die kwamen heus niet enkel om te kijken: de omzet steeg liefst 22,8%. Daarmee is de webwinkel van Marks & Spencer intussen al goed voor 16% van de omzet, tegenover 13% in het vorige boekjaar.

 

Marks & Spencer brak half februari met het Amazon-platform en vaart sindsdien met een gloednieuwe website voluit zijn eigen koers, met een veel grotere focus op content.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.