Meer shoppers over de vloer dankzij digitale content | RetailDetail

Meer shoppers over de vloer dankzij digitale content

Meer shoppers over de vloer dankzij digitale content
Foto DOBIT

Digitale schermen in de etalage kunnen een aantrekkelijk visitekaartje zijn voor de winkel, op voorwaarde dat de content op de juiste manier wordt weergegeven. Onderzoek leert hoe je dat best aanpakt.

 

Omnichannelaanpak

Contentmarketing is ‘hot’ voor retailers, maar hoe zet je als omnichannelretailer ook je content omnichannel in? Hoe creëer je beleving met de juiste content? Dat is het expertiseterrein van DOBIT, een specialist in digitale winkelcommunicatie. Recent werkte het bedrijf mee aan een onderzoek van het Store Innovation Lab van de Hogeschool Amsterdam. De insteek: hoe geef je content op digitale schermen in de etalage het beste weer om meer bezoekers de winkel in te krijgen?

 

Dat gingen de onderzoekers na met test bij een boekhandel in Amsterdam. Ze keken naar de impact van de hoeveelheid content: geef je uitgebreide of liever beknopte informatie op het scherm? Ze gingen na of bewegende content beter scoorde dan statische. En ze varieerden ook de animatiesnelheid van de content: snel of beter langzaam? Passanten bij de winkel werden hierover ondervraagd, terwijl camerasoftware anoniem naging in welke mate shoppers naar het scherm keken. 

 

Uitgebreid en dynamisch

De uitkomsten waren helder: passanten ervaarden uitgebreide content als informatiever en bleven langer naar het scherm kijken. Dynamische content zagen ze als vernieuwender en de bewegende beelden trokken ook meer de aandacht. De snelheid van de animatie echter had geen invloed op het winkelbezoek, of op hoe rijk de informatie werd ervaren. Kortom: op digitale schermen in je etalage breng je best uitgebreide én dynamische content. Beide factoren versterken elkaar bovendien. Op die manier wordt een scherm in de etalage zowel tijdens als buiten de openingsuren een prima visitekaartje.

 

“Online wordt er heel veel data verzameld om het surfgedrag in kaart te brengen, maar ook offline kan je aan de hand van camera-analyses, heatmaps of surveys heel wat waardevolle informatie verzamelen. Op basis daarvan kan je schermcommunicatie pas echt doordacht inzetten. We werken dan ook graag mee aan dergelijke onderzoeken om nog meer wetenschappelijk onderbouwde tips te verzamelen,” besluit Nele Bruers van DOBIT.

 

 

Meer weten over de impact van digitale communicatie op de winkelvloer? Reserveer dan snel je plaats op het RetailDetail Omnichannel Congress op 1 maart. Dan kom je ook te weten welke retailer Juttu opvolgt als winnaar van de bpost Omnichannel Award. Klik hier voor meer informatie over het programma en om je in te schrijven.

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.