Meisjesspeelgoed helpt Hasbro terug aan winst | RetailDetail

Meisjesspeelgoed helpt Hasbro terug aan winst

Meisjesspeelgoed helpt Hasbro terug aan winst

De Amerikaanse speelgoedreus Hasbro heeft het in het eerste kwartaal van dit jaar beter gedaan dan tijdens de eerste drie maanden van 2013. Niet alleen steeg de omzet, het bedrijf boog het kwartaalverlies van toen ook om tot een winst van 32 miljoen dollar nu.

Sterke internationale groei

De producent van onder meer Transformers, Monopoly en My Little Pony boekte vorig kwartaal een omzet van 679,5 miljoen dollar (net geen 500 miljoen euro), 2% meer dan in het eerste kwartaal van 2013 (ondanks een negatieve impact van 6 miljoen dollar als gevolg van wisselkoerseffecten).

 

Belangrijker nog is dat Hasbro een nettowinst overhield van 32 miljoen dollar (ruim 23 miljoen euro): dat is niet alleen meer dan analisten hadden verwacht, het is ook een hele ommekeer tegenover het verlies van bijna 7 miljoen dollar dat de speelgoedreus in hetzelfde kwartaal een jaar eerder moest incasseren.

 

De Verenigde Staten en Canada blijven met 337,7 miljoen dollar omzet de grootste markt, maar Hasbro moest daar wel 1% inleveren. Dat verlies wordt echter ruim gecompenseerd door de internationale verkoop: Europa en Latijns-Amerika tekenen een +5% op en zijn intussen al goed voor 305,5 miljoen dollar. Ook de derde 'poot' van Hasbro, Entertainment & Licensing, boert prima: +13% of net geen 35 miljoen dollar.

 

Inhaalbeweging bij meisjes

De verkoop van My Little Pony, Equestria Girls en ander typisch meisjesspeelgoed klom met ruim 21% tot 138,7 miljoen dollar. Dat is ruim tien keer sneller dan de verkoop van jongensspeelgoed, die er 2% op vooruit ging en nu al goed is voor een omzet van 247,8 miljoen dollar. Met dank aan Nerf en Marvel, want Beyblade is op zijn retour.

 

Hasbro verkocht vorig kwartaal ook nog voor 220,5 miljoen dollar aan spellen (Monopoly, Mega Brands) en voor 72,5 miljoen dollar aan preschool-speelgoed (Play-Doh, Playskool). Beide categorieën gaan er 4% op achteruit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.