Meisjesspeelgoed helpt Hasbro terug aan winst | RetailDetail

Meisjesspeelgoed helpt Hasbro terug aan winst

Meisjesspeelgoed helpt Hasbro terug aan winst

De Amerikaanse speelgoedreus Hasbro heeft het in het eerste kwartaal van dit jaar beter gedaan dan tijdens de eerste drie maanden van 2013. Niet alleen steeg de omzet, het bedrijf boog het kwartaalverlies van toen ook om tot een winst van 32 miljoen dollar nu.

Sterke internationale groei

De producent van onder meer Transformers, Monopoly en My Little Pony boekte vorig kwartaal een omzet van 679,5 miljoen dollar (net geen 500 miljoen euro), 2% meer dan in het eerste kwartaal van 2013 (ondanks een negatieve impact van 6 miljoen dollar als gevolg van wisselkoerseffecten).

 

Belangrijker nog is dat Hasbro een nettowinst overhield van 32 miljoen dollar (ruim 23 miljoen euro): dat is niet alleen meer dan analisten hadden verwacht, het is ook een hele ommekeer tegenover het verlies van bijna 7 miljoen dollar dat de speelgoedreus in hetzelfde kwartaal een jaar eerder moest incasseren.

 

De Verenigde Staten en Canada blijven met 337,7 miljoen dollar omzet de grootste markt, maar Hasbro moest daar wel 1% inleveren. Dat verlies wordt echter ruim gecompenseerd door de internationale verkoop: Europa en Latijns-Amerika tekenen een +5% op en zijn intussen al goed voor 305,5 miljoen dollar. Ook de derde 'poot' van Hasbro, Entertainment & Licensing, boert prima: +13% of net geen 35 miljoen dollar.

 

Inhaalbeweging bij meisjes

De verkoop van My Little Pony, Equestria Girls en ander typisch meisjesspeelgoed klom met ruim 21% tot 138,7 miljoen dollar. Dat is ruim tien keer sneller dan de verkoop van jongensspeelgoed, die er 2% op vooruit ging en nu al goed is voor een omzet van 247,8 miljoen dollar. Met dank aan Nerf en Marvel, want Beyblade is op zijn retour.

 

Hasbro verkocht vorig kwartaal ook nog voor 220,5 miljoen dollar aan spellen (Monopoly, Mega Brands) en voor 72,5 miljoen dollar aan preschool-speelgoed (Play-Doh, Playskool). Beide categorieën gaan er 4% op achteruit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.