Metro en Auchan bundelen wereldwijde inkoop | RetailDetail

Metro en Auchan bundelen wereldwijde inkoop

Metro en Auchan bundelen wereldwijde inkoop

Metro Group en Auchan kondigden deze middag de vorming aan van een nieuwe internationale inkoopalliantie, die wereldwijd op twee vlakken zal opereren: de inkoop van internationale FMCG-merken en merkloze non-fooditems voor eigen merken.

"Wereldwijd unieke samenwerking"

Het is de bedoeling dat de nieuwe inkoopentiteit, die vooralsnog nog geen naam heeft, al in november dit jaar operationeel is. Volgens beide retailers is dit nieuwe inkoopverbond wereldwijd uniek,"omdat het voor de eerste keer is dat de inkoopmacht wordt gebundeld van twee leidende bedrijven die twee verschillende businessmodellen hebben en geografisch ideaal bij elkaar passen", aldus het persbericht van Metro Group.

 

Auchan is 's werelds elfde grootste retailer gemeten naar omzet en is actief in 16 landen met hypermarkten en supermarkten. In 2013 was de omzet 48,1 miljard euro. Metro afficheert zich in de persverklaring vooral als een groothandel, want in de landen waar Metro als retailer actief is, is Auchan niet aanwezig.

 

Metro zette in 2013 op zijn beurt circa 66 miljard euro om en heeft een wereldwijd netwerk van 2200 winkels in 31 landen. De groothandelsactiviteiten gaan onder het merk Metro/Makro Cash & Carry, terwijl Metro als retailer opereert onder de formules MediaMarkt en Saturn (consumentenelektronica), Real (hypermarkten) en Galeria Kaufhof (warenhuizen).

 

Leveranciersrelaties versterken door hardere inkoop

De inkoop van de internationale FMCG-merkartikelen adresseert volgens de nieuwe inkoopalliantie met name de grote multinationale fabrikanten die in hooggeconcentreerde markten opereren. De merkloze non-fooditems koopt de nieuwe inkoopalliantie in bij leveranciers in Azië en Oost-Europa, via centrale inkoopkantoren in Hongkong en Shanghai.

 

"Deze overeenkomst tussen twee toonaangevende spelers in de sector is een geweldige gelegenheid om de business te ontwikkelen en de relaties met onze belangrijke leveranciers te versterken", aldus Vianney Muliez, bestuursvoorzitter van Auchan.

 

Zijn Metro-collega Olaf Koch voegt daaraan toe: "We willen de kracht van beide organisaties gebruiken om maximale synergie te realiseren in de relatie met onze gemeenschappelijke leveranciers en kostenbesparingen realiseren die we vervolgens aan onze klanten kunnen doorgeven."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.