Metro en Auchan bundelen wereldwijde inkoop | RetailDetail

Metro en Auchan bundelen wereldwijde inkoop

Metro en Auchan bundelen wereldwijde inkoop

Metro Group en Auchan kondigden deze middag de vorming aan van een nieuwe internationale inkoopalliantie, die wereldwijd op twee vlakken zal opereren: de inkoop van internationale FMCG-merken en merkloze non-fooditems voor eigen merken.

"Wereldwijd unieke samenwerking"

Het is de bedoeling dat de nieuwe inkoopentiteit, die vooralsnog nog geen naam heeft, al in november dit jaar operationeel is. Volgens beide retailers is dit nieuwe inkoopverbond wereldwijd uniek,"omdat het voor de eerste keer is dat de inkoopmacht wordt gebundeld van twee leidende bedrijven die twee verschillende businessmodellen hebben en geografisch ideaal bij elkaar passen", aldus het persbericht van Metro Group.

 

Auchan is 's werelds elfde grootste retailer gemeten naar omzet en is actief in 16 landen met hypermarkten en supermarkten. In 2013 was de omzet 48,1 miljard euro. Metro afficheert zich in de persverklaring vooral als een groothandel, want in de landen waar Metro als retailer actief is, is Auchan niet aanwezig.

 

Metro zette in 2013 op zijn beurt circa 66 miljard euro om en heeft een wereldwijd netwerk van 2200 winkels in 31 landen. De groothandelsactiviteiten gaan onder het merk Metro/Makro Cash & Carry, terwijl Metro als retailer opereert onder de formules MediaMarkt en Saturn (consumentenelektronica), Real (hypermarkten) en Galeria Kaufhof (warenhuizen).

 

Leveranciersrelaties versterken door hardere inkoop

De inkoop van de internationale FMCG-merkartikelen adresseert volgens de nieuwe inkoopalliantie met name de grote multinationale fabrikanten die in hooggeconcentreerde markten opereren. De merkloze non-fooditems koopt de nieuwe inkoopalliantie in bij leveranciers in Azië en Oost-Europa, via centrale inkoopkantoren in Hongkong en Shanghai.

 

"Deze overeenkomst tussen twee toonaangevende spelers in de sector is een geweldige gelegenheid om de business te ontwikkelen en de relaties met onze belangrijke leveranciers te versterken", aldus Vianney Muliez, bestuursvoorzitter van Auchan.

 

Zijn Metro-collega Olaf Koch voegt daaraan toe: "We willen de kracht van beide organisaties gebruiken om maximale synergie te realiseren in de relatie met onze gemeenschappelijke leveranciers en kostenbesparingen realiseren die we vervolgens aan onze klanten kunnen doorgeven."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.