Metro-groep pompte in drie jaar 205 miljoen euro in Belgische dochter

Metro-groep pompte in drie jaar 205 miljoen euro in Belgische dochter

Metro-groep pompte in drie jaar 205 miljoen euro in Belgische dochter
Shutterstock

De Duitse Metro-groep stopte de voorbije drie jaar al 205 miljoen euro in zijn noodlijdende Belgische winkelketens Makro en Metro. De resultaten van de Belgische dochter zijn dan ook niet echt rooskleurig te noemen.

 

Omzet daalt, verliezen lopen op

“De Duitse distributiegroep Metro verhoogt het kapitaal van haar Belgische Makro-dochter met 40 miljoen euro. Precies één jaar terug pompte Metro ook al 50 miljoen in Makro. In 2016 bedroegen de kapitaalverhogingen 115 miljoen. Concreet heeft de Belgische Makro-keten de voorbije twee jaar 205 miljoen euro aan kapitaal verbrand in haar saneringsinspanningen”, schrijft de website DeRijksteBelgen op basis van de jaarcijfers in het Belgisch Staatsblad.

 

De Belgische dochter heeft het dan ook knap lastig: volgens de recentste cijfers daalde de omzet tussen september 2015 en september 2016 weliswaar maar licht (van 999 naar 996 miljoen euro), maar steeg het operationele verlies met een derde (tot 40,4 miljoen euro) en verviervoudigde het nettoverlies naar 140 miljoen euro.

 

Makro zit in volle transformatie: de verkoop van elektro werd overgenomen door Media Markt, de exploitatie van tankstations werd afgestoten en er verdwenen honderden banen: 270 in 2014 en nog eens 500 in 2016. Ook in het management is het sindsdien een komen en gaan en begin oktober kreeg de Belgische dochter nog een nieuwe CEO. Makro telt in ons land zes hypermarkten, Metro elf groothandels voor horeca- en foodprofessionals.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.