Metro Group maakt meer winst | RetailDetail

Metro Group maakt meer winst

Metro Group maakt meer winst

De Duitse Metro Group (van o.a. Makro en Media Markt) heeft in het tweede kwartaal meer winst weten te boeken dan een jaar geleden. De omzet bleef wel ongeveer gelijk. Ondertussen gaan ook de voorbereidingen voor de splitsing verder.

Groei bij Media Markt

De omzet van de Metro Group kwam in het tweede kwartaal uit op 5,258 miljard euro, een jaar eerder was dat nog 5,259 miljard. Op vergelijkbare basis was er een sprongetje voorwaarts merkbaar bij de voortgezette activiteiten: die steeg ten opzichte van een jaar eerder met 0,3%.

 

Die voortgezette activiteiten wijzen op het toekomstige CECONOMY, dat de activiteiten van MediaMarktSaturn zal omhelzen na de splitsing. Vooral in Duitsland presteerden die ketens goed, met een vergelijkbare omzetgroei van 3,4%. De online verkoop groeide dan weer met 40% en is ondertussen al goed voor 12% van de totale omzet.

 

Bij de niet-voortgezette activiteiten, het toekomstige METRO, daalde de vergelijkbare omzet met 1,1%. De gerapporteerde omzet ging er wel met 2,4% op vooruit.

 

Splitsing op schema

In het boekjaar 2015/2016 werd nog een verlies geleden van 53 miljoen euro, maar dat wist Metro Group volledig om te keren naar een winst van 141 miljoen euro. “In het tweede kwartaal van het boekjaar 2016/2017 zette de positieve trend op vlak van omzet bij Metro Cash & Carry en MediaMarktSaturn zich verder”, zegt Olaf Koch, voorzitter van de raad van bestuur bij Metro.

 

“De transformatie van de Metro Group naar een klantgericht bedrijf gaat ook voort. We zijn ondertussen in de laatste rechte lijn voor de splitsing van de Metro Group in twee sterke, succesvolle bedrijven”, klinkt het. Die splitsing zit nog steeds op schema en moet midden dit jaar volledig afgerond zijn. Daarna zal de Metro Group bestaan uit een groothandels- en foodretailbedrijf enerzijds en een consumentenelektronicabedrijf anderzijds.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.