Metro Group weet winstverwachtingen te behalen | RetailDetail

Metro Group weet winstverwachtingen te behalen

Metro Group weet winstverwachtingen te behalen

De Duitse Metro-groep heeft in het boekjaar 2015-2016 de winstverwachtingen weten te behalen. Eerder was al bekend gemaakt dat de omzet voor het boekjaar licht gedaald was ten opzichte van een jaar eerder.

Winststijging ondanks daling omzet

De totale omzet van de Metro Group daalde in het boekjaar 2015-2016 met 1,4% naar 58,4 miljard euro, zoals de Duitse groep eerder al bekend gemaakt had. Nu werden echter ook de winstcijfers bekend gemaakt en die zijn een stuk positiever: zo steeg de EBIT voor de volledige groep van 1,51 naar 1,56 miljard euro.

 

Metro maakte ook meteen de cijfers bekend van de verschillende onderdelen van het bedrijf: zo steeg de vergelijkbare omzet bij Metro Cash & Carry met 0,6%, al zorgde wisselkoerseffecten er voor dat de totale omzet eigenlijk met 2,3% daalde tot 29 miljard euro. De EBIT bij de keten kwam uit op 1,259 miljard euro, een flink stuk hoger dan de 975 miljoen euro van een jaar eerder dankzij de verkoop van de activiteiten in Vietnam voor 446 miljoen euro. Zonder uitzonderlijke inkomsten of uitgaven was de EBIT vrijwel gelijk met een jaar eerder.

 

Wisselkoersen wegen zwaar in Oost-Europa

Bij Media-Saturn groeide de omzet dan weer met 0,6% naar 21,9 miljard euro met een quasi stabiel gebleven vergelijkbare omzet. Vooral de online verkoop kende een sterke groei: +35% naar 1,6 miljard euro. De EBIT daalde wel van 336 miljoen euro naar 300 miljoen euro, wat grotendeels te wijten was aan herstructureringskosten.

 

Real zag de omzet omwille van winkelsluitingen dalen met 3,3% naar 7,5 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis daalde de omzet met 1,1%. De online verkoop kende wel een positieve trend en steeg met 50% naar 68 miljoen euro. Ondanks de omzetdaling wist Real de EBIT voor bijzondere posten de hoogte in te stuwen, van 88 miljoen euro naar 100 miljoen euro.

 

In Duitsland steeg de omzet van de Metro Group met 0,6%, terwijl er zowel in West-Europa (-0,2%) als in Oost-Europa (-6,4%) sprake was van een omzetdaling. Voor wisselkoerseffecten zou de omzet in Oost-Europa wel stijgen met 1,2% en ook op vergelijkbare basis was daar een groei van 0,8%. In Azië daalde de omzet met 1,2%, ondanks een vergelijkbare omzetgroei van 2,4%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.