Metro Group weet winstverwachtingen te behalen | RetailDetail

Metro Group weet winstverwachtingen te behalen

Metro Group weet winstverwachtingen te behalen

De Duitse Metro-groep heeft in het boekjaar 2015-2016 de winstverwachtingen weten te behalen. Eerder was al bekend gemaakt dat de omzet voor het boekjaar licht gedaald was ten opzichte van een jaar eerder.

Winststijging ondanks daling omzet

De totale omzet van de Metro Group daalde in het boekjaar 2015-2016 met 1,4% naar 58,4 miljard euro, zoals de Duitse groep eerder al bekend gemaakt had. Nu werden echter ook de winstcijfers bekend gemaakt en die zijn een stuk positiever: zo steeg de EBIT voor de volledige groep van 1,51 naar 1,56 miljard euro.

 

Metro maakte ook meteen de cijfers bekend van de verschillende onderdelen van het bedrijf: zo steeg de vergelijkbare omzet bij Metro Cash & Carry met 0,6%, al zorgde wisselkoerseffecten er voor dat de totale omzet eigenlijk met 2,3% daalde tot 29 miljard euro. De EBIT bij de keten kwam uit op 1,259 miljard euro, een flink stuk hoger dan de 975 miljoen euro van een jaar eerder dankzij de verkoop van de activiteiten in Vietnam voor 446 miljoen euro. Zonder uitzonderlijke inkomsten of uitgaven was de EBIT vrijwel gelijk met een jaar eerder.

 

Wisselkoersen wegen zwaar in Oost-Europa

Bij Media-Saturn groeide de omzet dan weer met 0,6% naar 21,9 miljard euro met een quasi stabiel gebleven vergelijkbare omzet. Vooral de online verkoop kende een sterke groei: +35% naar 1,6 miljard euro. De EBIT daalde wel van 336 miljoen euro naar 300 miljoen euro, wat grotendeels te wijten was aan herstructureringskosten.

 

Real zag de omzet omwille van winkelsluitingen dalen met 3,3% naar 7,5 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis daalde de omzet met 1,1%. De online verkoop kende wel een positieve trend en steeg met 50% naar 68 miljoen euro. Ondanks de omzetdaling wist Real de EBIT voor bijzondere posten de hoogte in te stuwen, van 88 miljoen euro naar 100 miljoen euro.

 

In Duitsland steeg de omzet van de Metro Group met 0,6%, terwijl er zowel in West-Europa (-0,2%) als in Oost-Europa (-6,4%) sprake was van een omzetdaling. Voor wisselkoerseffecten zou de omzet in Oost-Europa wel stijgen met 1,2% en ook op vergelijkbare basis was daar een groei van 0,8%. In Azië daalde de omzet met 1,2%, ondanks een vergelijkbare omzetgroei van 2,4%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.