Metro Group wordt opgesplitst | RetailDetail

Metro Group wordt opgesplitst

Metro Group wordt opgesplitst

De Duitse Metro Group heeft besloten om het bedrijf in twee stukken op te splitsen. Zo zal een Wholesale & Food Specialist groep en een Consumer Electronics groep ontstaan, die allebei een plaatsje op de aandelenmarkt krijgen.

Meer flexibiliteit

De splitsing heeft als doel het beslissingsproces binnen de twee afdelingen te versnellen, wat moet zorgen voor meer flexibiliteit en een betere efficiëntie. De splitsing van de Metro Group moet volledig afgerond zijn in het midden van volgend jaar.

 

De groep die instaat voor Wholesale en Food zal bestaan uit Metro, Makro en aanverwanten zoals Real, terwijl Media-Saturn en zijn dochterbedrijven worden ondergebracht bij Consumer Electronics. Volgens CEO Olaf Koch is de splitsing een logische volgende stap in de evolutie van het bedrijf. “Onze aandeelhouders zullen zo twee goed gepositioneerde markleiders in handen hebben, die steeds meer zullen focussen op hun respectievelijke sectoren en zo meer waarde creëren voor klanten, werknemers en zakenpartners”, aldus Koch.

 

Olaf Koch zal ook aan de leiding blijven van de groep die zal bestaan uit onder andere Makro en Metro, terwijl Pieter Haas aan het hoofd van Consumer Electronics zal komen te staan. Hij is momenteel lid van de raad van bestuur bij de Metro Group en CEO van Media-Saturn. De verdere invulling van de raden van bestuur moet nog besproken worden.

 

De splitsing moet wel nog worden goedgekeurd door de aandeelhouders, maar enkele belangrijke partijen hebben hun goedkeuring voor het plan al uitgesproken. Alle aandeelhouders van Metro Group zullen aandelen krijgen bij de nieuwe bedrijven, die in verhouding zijn met hun huidig aandeel binnen de groep.

 

Metro Group is één van de grootste internationale retailbedrijven met een omzet van bijna 60 miljard euro, meer dan 2.000 winkels in 29 landen en 220.000 werknemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon, en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven zetten nu hun ambities kracht bij met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.