‘Statiegeld Alliantie’ krijgt steun uit onverwachte hoek

Middenveld wil statiegeld op blik en plastic flessen

Middenveld wil statiegeld op blik en plastic flessen
Shutterstock

Onder andere Test-Aankoop, Limburg.net en de "Boerinnenbond" KVLV scharen zich achter ‘Statiegeld Alliantie’, een Belgisch-Nederlandse campagne om statiegeld in te voeren op blikjes en plastic flessen: “Er is een duidelijk draagvlak hiervoor.”

Middenveld steunt de campagne

De druk om statiegeld te heffen op blikjes en plastic petflessen neemt toe, ook vanuit de samenleving: uit een enquete die Test-Aankoop uitvoerde bij 1150 Belgen bleek dat twee op de drie voorstander zijn, wat de consumentenorganisatie ertoe brengt zich ook te scharen achter ‘Statiegeld Alliantie’. Dat is een grensoverschrijdende samenwerking van negentien organisaties (vooral uit het middenveld) die ijvert voor statiegeld op blik en plastic flessen.

 

Ook afvalintercommunale Limburg.net en de KVLV steunen de campagne die er komt op initiatief van Recycling Netwerk, een Nederlandse milieuorganisatie die ook in ons land actief is in de strijd tegen zwerfvuil. Volgens de campagnevoerders zou het aandeel van wegwerpverpakkingen van drank met 90% dalen als er statiegeld op ingevoerd wordt.

 

Strijd op het scherp van de snee

De verpakkende industrie in ons land voelt zich echter door de actie geviseerd en wijst op het succes van de blauwe zak als recyclagesysteem. “Absurd”, noemt Fevia het statiegeldsysteem in een persbericht: “Met de blauwe zak beschikken we over een comfortabel systeem dat de Vlaming tijd en geld bespaart en ons nota bene Europees recyclagekampioen maakt.”

 

Gewestelijk milieuminister Joke Schauvliege staat niet weigerachtig tegenover statiegeld, maar geeft de industrie nog tijd tot 2018 om het probleem van zwerfvuil anders aan te pakken. Met zijn campagne wil de Alliantie nu al druk zetten op de politiek om nog in 2018, een verkiezingsjaar, statiegeld in te voeren op plastic- en blikverpakkingen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.