"Minder winkels nodig door vergrijzing" | RetailDetail

"Minder winkels nodig door vergrijzing"

"Minder winkels nodig door vergrijzing"

De vergrijzing zal een stevige impact hebben op het aantal nodige winkelmeters in de toekomst, omdat de 65-plussers van de toekomst meer vertrouwd zullen zijn met online winkelen dan de huidige generatie. Dat beweert althans WMP Research.

Omnichannel wordt belangrijker

Op dit moment zijn er in Nederland ongeveer 2,7 miljoen mensen ouder dan 65, maar in 2040 zullen dat er al 4,6 miljoen zijn, goed voor 27 procent van de totale bevolking. Die 65-plussers geven bovendien minder uit in de winkels dan jongere mensen, als gevolg van een lager inkomen na het bereiken van de pensioenleeftijd.

 

De grootste verschuivingen zullen er komen in het online koopgedrag: bij de generatie tussen 25 jaar en 45 jaar koopt 73 procent regelmatig online, bij de huidige 65-plussers is dat momenteel maar 42 procent. Naarmate de eerstgenoemden ouder worden en ook in de categorie 65+ belanden, zal dat aandeel in de toekomst nog aanzienlijk stijgen.

 

Daardoor zullen winkelformules die niet meegaan in het omnichannel gebeuren hun omzet zien afnemen. Andere winkels zullen hun omzet dan weer zien verschuiven naar de online verkoop. Nu al kan vastgesteld worden dat de klassieke fysieke retail het moeilijker krijgt en dat zal in de toekomst alleen maar toenemen.

 

Senioren zijn bovendien ook minder geneigd om grote afstanden af te leggen om te gaan winkelen. Consumenten tussen 55 en 65 jaar willen nog gemiddeld 2,5 kilometer afleggen, terwijl dat bij 75-plussers al daalt naar slechts 2 kilometer. Daar zullen vooral speciaalzaken van profiteren. De afgelopen tien jaar is het aantal speciaalzaken gedaald, maar in gebieden waar er sprake is van grote vergrijzing zal er in de toekomst op dat vlak een omslag komen.

 

Ouderen zijn tot slot kritischer op vlak van kwaliteit, service en gemak. Ook op die factoren wordt door online diensten als HelloFresh en Albert.nl ingespeeld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.