"Minder winkels nodig door vergrijzing" | RetailDetail

"Minder winkels nodig door vergrijzing"

"Minder winkels nodig door vergrijzing"

De vergrijzing zal een stevige impact hebben op het aantal nodige winkelmeters in de toekomst, omdat de 65-plussers van de toekomst meer vertrouwd zullen zijn met online winkelen dan de huidige generatie. Dat beweert althans WMP Research.

Omnichannel wordt belangrijker

Op dit moment zijn er in Nederland ongeveer 2,7 miljoen mensen ouder dan 65, maar in 2040 zullen dat er al 4,6 miljoen zijn, goed voor 27 procent van de totale bevolking. Die 65-plussers geven bovendien minder uit in de winkels dan jongere mensen, als gevolg van een lager inkomen na het bereiken van de pensioenleeftijd.

 

De grootste verschuivingen zullen er komen in het online koopgedrag: bij de generatie tussen 25 jaar en 45 jaar koopt 73 procent regelmatig online, bij de huidige 65-plussers is dat momenteel maar 42 procent. Naarmate de eerstgenoemden ouder worden en ook in de categorie 65+ belanden, zal dat aandeel in de toekomst nog aanzienlijk stijgen.

 

Daardoor zullen winkelformules die niet meegaan in het omnichannel gebeuren hun omzet zien afnemen. Andere winkels zullen hun omzet dan weer zien verschuiven naar de online verkoop. Nu al kan vastgesteld worden dat de klassieke fysieke retail het moeilijker krijgt en dat zal in de toekomst alleen maar toenemen.

 

Senioren zijn bovendien ook minder geneigd om grote afstanden af te leggen om te gaan winkelen. Consumenten tussen 55 en 65 jaar willen nog gemiddeld 2,5 kilometer afleggen, terwijl dat bij 75-plussers al daalt naar slechts 2 kilometer. Daar zullen vooral speciaalzaken van profiteren. De afgelopen tien jaar is het aantal speciaalzaken gedaald, maar in gebieden waar er sprake is van grote vergrijzing zal er in de toekomst op dat vlak een omslag komen.

 

Ouderen zijn tot slot kritischer op vlak van kwaliteit, service en gemak. Ook op die factoren wordt door online diensten als HelloFresh en Albert.nl ingespeeld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.