Minister boos: Docks Bruxsel lost beloftes niet in

Minister boos: Docks Bruxsel lost beloftes niet in

Minister boos: Docks Bruxsel lost beloftes niet in
Shutterstock

Amper een jaar na de opening van Docks Bruxsel aan de Van Praetburg in Brussel is de impact ervan op de lokale handelaars en de mobiliteit slechter dan verwacht. Dat blijkt uit cijfers van Brussels minister van Economie Didier Gosuin.

Beloftes niet ingelost

Op 20 oktober mocht Docks Bruxsel zijn eerste kaarsje uitblazen. Dat gebeurde in mineur, want een jaar na opening kreeg het centrum slechts vijf van de verwachte acht miljoen bezoekers over de vloer. Bijkomende domper op de feestvreugde zijn de cijfers die Brussels minister van Economie Didier Gosuin, op vraag van Brussels parlementslid Paul Delva, nu bekendmaakt.

 

Docks Bruxsel gaat de strijd aan met de handel in de buurt en trekt meer wagens aan naar de hoofdstad, dat zijn de voorzichtige eerste conclusies die Gosuin trekt op basis van de jaarcijfers. “Meer dan 90% van het cliënteel shopte voordien bij de lokale handelaars nabij de Van Praetburg,” stelt Gosuin. “En dat terwijl Docks een ‘aanvullend aanbod’ had beloofd, met speciaalzaken die shoppers van buiten de stad zouden aantrekken.”

 

Bovendien maakte Docks Bruxsel zich sterk dat zijn klanten het openbaar vervoer zouden nemen voor een bezoekje aan het winkelcentrum. Ook dat blijkt nu niet te kloppen. “Veel mensen die vroeger met bus, tram of trein naar Brussel-Stad kwamen, maken nu gretig gebruik van het aanbod om twee uur gratis te parkeren bij Docks,” zo klinkt het bij Gosuin.

 

In dezelfde regio zijn plannen voor nog twee andere grote winkelcentra: Uplace in Machelen en Neo aan de Heizel. Zelfstandigenorganisatie Unizo dringt er bij de VRT dan ook op aan dat er voor die twee projecten lessen zullen worden getrokken uit dit dossier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.