Minister Peeters wil sperperiode afschaffen | RetailDetail

Minister Peeters wil sperperiode afschaffen

Minister Peeters wil sperperiode afschaffen

Als het van minister van consumentenzaken Kris Peeters afhangt, wordt de sperperiode rond de solden binnenkort afgeschaft. De sperperiode is immers in strijd met de Europese regels en wordt ook heel vaak omzeild door handelaars.

Tegen Europese wetgeving

De sperperiode houdt in dat er in de maand voor de solden geen reclame voor prijsverlagingen mag worden gemaakt, zodat consumenten beter kunnen inschatten of de prijzen tijdens de solden effectief verlaagd zijn. Die sperperiode zorgt echter al jaren voor heel wat discussie. België is immers het enige land waar ze bestaat en bovendien heeft Europa eigen wetten rond consumentenbescherming en verbiedt het de lidstaten om eigen regels op te leggen.

 

Bovendien wordt de sperperiode al jaren omzeild. Handelaars maken daarbij vooral gebruik van koppelverkoop, waarbij de klant een korting krijgt als hij twee of meer artikelen koopt. "Onder het mom van koppelverkoop geven sommige winkels zelfs fikse kortingen bij aankoop van een herbruikbare boodschappentas", weet retailexpert Gino Van Ossel.

 

Volgens Jorg Snoeck van RetailDetail zijn de solden dan ook gedoemd om te verdwijnen. “Solden zijn lokale folklore die stamt uit het tijdperk van 100 procent fysieke retail. Hoe kun je een sperperiode hard maken, terwijl alle retailers wereldwijd met kortingen gooien? Kijk maar naar de wereldwijde impact van bijvoorbeeld Black Friday en Singles Day.”

 

Kleine handelaars beschermen

Een aantal handelaarsverenigingen zijn dan weer niet te vinden voor de afschaffing van de sperperiode. Volgens Comeos hangen de solden samen met de sperperiode en is er zonder sperperiode dus geen sprake van de solden.

 

Het NSZ vreest dan weer dat vooral kleine handelaars hiervan de dupe zullen worden. Volgens hen dient die sperperiode dan ook niet om de consument te beschermen, maar om de kleine detailhandel te beschermen en is ze dan ook niet in strijd met de regels van de Europese Unie. Het NSZ stelt dan ook voor om de sperperiode te behouden, maar het denkt ook aan het verplaatsen van de solden.

 

Ook Unizo wil praten over een degelijke bescherming van de kleine detailhandel, maar is niet bij voorbaat gekant tegen een afschaffing van de sperperiode.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.