Mode- en voedingszaken beginnen 2018 zwak

De eerste helft van 2018 was moeilijk voor de Belgische handelssector: vooral mode- en gespecialiseerde voedingswinkels verkochten minder. Apothekers en zelfstandige supermarkten haalden nochtans wel meer volume.

 

Consument geeft voorkeur aan reizen en restaurants

Het was een zwakke eerste jaarhelft voor veel Belgische handelaars: voedingsspeciaalzaken, zoals slagerijen en bakkerijen, zagen het verkochte volume met gemiddeld 4,4% dalen, terwijl de kledingwinkels zelfs 4,8% minder verkochten.  De verkoop ging er zelfs elke maand, in vergelijking met een jaar eerder, op achteruit. Sectorfederatie Mode Unie bevestigt dat het inderdaad geen goed seizoen was, al konden prijsstijgingen in de kledingsector wel de volumedalingen wel een stuk compenseren en zo het omzetverlies beperken. Dat schrijft De Standaard op basis van cijfers van Statbel.

 

Het gaat weliswaar om een blijvende trend, zegt Isolde Delanghe van Mode Unie: “De afgelopen jaren blijkt dat de consument minder uitgeeft aan kleren. Dat geldt voor alle segmenten: zowel dames-, heren- als kinderkledij.” Dit komt door de concurrentie van e-commerce, maar vooral gaat er “meer geld naar restaurants, reizen en elektronica”.

 

Ook de volumes bij gespecialiseerde voedingswinkels daalden in het voorbije halfjaar, mede omdat steeds meer speciaalzaken de deuren sluiten. Zelfstandige supermarkten doen het daarentegen wel relatief goed. Apothekers en verkopers van medische artikelen waren in de eerste jaarhelft opvallende groeiers, wellicht met dank aan de toenemende vergrijzing. Hun volume ging in de eerste zes maanden van dit jaar met 3% omhoog.