Mogelijk Belgisch verbod op plastic zakjes op komst | RetailDetail

Mogelijk Belgisch verbod op plastic zakjes op komst

Mogelijk Belgisch verbod op plastic zakjes op komst
http://www.shutterstock.com/nl/pic-183067088/stock-photo-young-woman-walking-on-a-busy-city-street-and-holding-colored-plastic-shopping-bags-with-various.html?src=ax7Ttkpnj4higoNLU3dwFg-1-15

Komt er dan toch een nationaal verbod op plastic zakjes? Na Wallonië en Brussel wil nu ook het Vlaamse gewest, bij monde van milieuminister Joke Schauvliege, zo'n verbod gaan invoeren.

“Eenvoudig en duidelijk verbod”

Vanaf 1 maart 2017 zullen er in Waalse supermarkten alvast geen plastic zakjes meer te vinden. Vanaf december 2016 verdwijnen de zakjes aan de kassa en vanaf 1 maart 2017 worden er ook geen dunnen zakjes voor groenten en fruit meer toegestaan. Ook in Brussel liggen gelijkaardige plannen op tafel.

 

Minister Schauvliege is dus ook een verbod genegen, maar ze pleit voor een oplossing op nationaal vlak. “Een verbod op plastic moet eenvoudig en duidelijk zijn, zowel voor de handelaar - van de grote supermarkten tot de bakkers en de marktkramers - als voor de consument. Want ook consumenten zien niet onmiddellijk wat de impact van een plastic zakje op het milieu is. Voorts moeten we goed onderzoeken wat de consequenties zijn voor het milieu: we moeten een regeling uitwerken die ervoor zorgt dat er minder plastic in het milieu terechtkomt”, aldus Schauvliege volgens De Standaard.

 

Ook bioplastic als vervanger kan niet zomaar volgens Schauvliege, omdat niet elke soort even snel wordt afgebroken door de natuur. “We moeten op dat vlak erg voorzichtig te werk gaan. Als we bioplastic toestaan, dan moet het wel om een product gaan dat het milieu niet vervuilt.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.