Monizze koopt ‘eigen’ betaalnetwerk | RetailDetail

Monizze koopt ‘eigen’ betaalnetwerk

Monizze koopt ‘eigen’ betaalnetwerk

Monizze, de Belgische uitgever van elektronische maaltijdcheques en ecocheques, heeft het betaalnetwerk overgenomen waarop de eigen kaarten werken. Daardoor kan de groep ook uitpakken met een all-in-onekaart, die betalingen een pak makkelijker moet maken.

European Payment Solutions

Monizze, in 2011 opgericht door Jean-Louis van Houwe en sinds vorig jaar in handen van de Franse groep Up, heeft European Payment Solutions (EPS) gekocht. Op die manier verwerft het de controle over het betaalnetwerk waarop de Monizze-kaarten werken. EPS heeft Belgische roots en was in handen van de Nederlandse holding Payfair.

 

"Nu heeft Monizze een directe relatie met de werkgevers en werknemers enerzijds, en de handelaars anderzijds", zegt Van Houwe. Monizze kent nu ook het verband tussen de gebruikers en de handelaars, wat nuttig kan zijn voor marketingdoeleinden: zo kan het voortaan ook promoties op maat aanbieden.

 

Vier kaarten in één

Door de integratie van de EPS-betaaltechnologie krijgt Monizze meteen ook de kans om een kaart te lanceren die elektronische maaltijdcheques, ecocheques en cadeaucheques kan opladen. Als de klant met die kaart betaalt bij een handelaar, kan hem dat ook kortingen opleveren die meteen op de kaart worden gezet, zoals bij een klassieke klantenkaart: vier toepassingen dus op één kaart.

 

Monizze wist het aantal klantbedrijven vorig jaar te verdubbelen tot meer dan 11.000, waardoor nu 200.000 gebruikers een Monizze-kaart op zak hebben. Het bedrijf heeft volgens Van Houwe een marktaandeel van 10% op de markt van de maaltijdcheques, in ons land goed voor een globale omzet van twee miljard euro. De markt van de ecocheques is een pak kleiner, maar toch nog altijd goed voor circa 200 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.