Monizze koopt ‘eigen’ betaalnetwerk | RetailDetail

Monizze koopt ‘eigen’ betaalnetwerk

Monizze koopt ‘eigen’ betaalnetwerk

Monizze, de Belgische uitgever van elektronische maaltijdcheques en ecocheques, heeft het betaalnetwerk overgenomen waarop de eigen kaarten werken. Daardoor kan de groep ook uitpakken met een all-in-onekaart, die betalingen een pak makkelijker moet maken.

European Payment Solutions

Monizze, in 2011 opgericht door Jean-Louis van Houwe en sinds vorig jaar in handen van de Franse groep Up, heeft European Payment Solutions (EPS) gekocht. Op die manier verwerft het de controle over het betaalnetwerk waarop de Monizze-kaarten werken. EPS heeft Belgische roots en was in handen van de Nederlandse holding Payfair.

 

"Nu heeft Monizze een directe relatie met de werkgevers en werknemers enerzijds, en de handelaars anderzijds", zegt Van Houwe. Monizze kent nu ook het verband tussen de gebruikers en de handelaars, wat nuttig kan zijn voor marketingdoeleinden: zo kan het voortaan ook promoties op maat aanbieden.

 

Vier kaarten in één

Door de integratie van de EPS-betaaltechnologie krijgt Monizze meteen ook de kans om een kaart te lanceren die elektronische maaltijdcheques, ecocheques en cadeaucheques kan opladen. Als de klant met die kaart betaalt bij een handelaar, kan hem dat ook kortingen opleveren die meteen op de kaart worden gezet, zoals bij een klassieke klantenkaart: vier toepassingen dus op één kaart.

 

Monizze wist het aantal klantbedrijven vorig jaar te verdubbelen tot meer dan 11.000, waardoor nu 200.000 gebruikers een Monizze-kaart op zak hebben. Het bedrijf heeft volgens Van Houwe een marktaandeel van 10% op de markt van de maaltijdcheques, in ons land goed voor een globale omzet van twee miljard euro. De markt van de ecocheques is een pak kleiner, maar toch nog altijd goed voor circa 200 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.