Monsterverlies bij Amerikaanse e-commercetak Walmart

De poging van Walmart om een vuist te maken tegen interntegigant Amazon komt het supermarktbedrijf duur te staan. Letterlijk. De Amerikaanse e-commercetak stevent af op een monsterverlies van ruim 1 miljard dollar.

 

Frustratie groeit

Het rommelt binnen Walmart, nu blijkt dat de tegenaanval die het supermarktconcern in de zomer van 2016 opende om Amazon bij te benen, niet loopt zoals verhoopt. Het winkelconcern kocht dat jaar shoppingsite Jet.com voor 3,3 miljard dollar, maar veel plezier heeft het aan die aankoop nog niet beleefd.

 

De Amerikaanse e-commercetak van Walmart zag zijn omzet het voorbije jaar weliswaar met 40% klimmen tot 21 à 22 miljard dollar, maar blijft daarmee nog altijd ver achter op Amazon. Die laatste heeft in de VS momenteel een marktaandeel van 38%, Walmart haalt ternauwernood 4,7%. Drie jaar geleden was dat respectievelijk 32% en 2,6%.

 

Tegelijk blijft de afdeling rode cijfers schrijven: dit jaar zou het verlies zelfs oplopen tot ruim 1 miljard dollar, aldus bronnen bij website Vox (Walmart geeft geen detailcijfers vrij en weigerde ook elke commentaar). En rode cijfers zijn ze bij Walmart niet gewoon. Een en ander zorgt dan ook voor flink wat frustratie in het hoofdkwartier.

 

Online kledingmerken in de etalage

CEO Doug McMillion zou nu Jet.com-oprichter Marc Lore, die de internettak van Walmart leidt (en eerder Diapers.com voor veel geld verkocht aan… Amazon), zwaar onder druk zetten om in te grijpen. Een van de pistes die op tafel (zouden) liggen, is een verkoop van de ‘digital fashion brands’ die de groep de voorbije jaren kocht. In een poging om meer aansluiting te vinden bij de jongere stedelingen haalde Walmart in 2017 Modcloth en Bonobos binnen en vorig jaar kwam daar nog Eloquii bij. Maar volgens diezelfde bronnen is geen van die merken winstgevend. Modcloth zou nog dit jaar de deur uitgaan, zo klinkt het. Bonobos krijgt misschien nog een herkansing.

 

Tegelijk kampt Walmart.com met een dubbele handicap: het heeft een pak minder distributiecentra dan Amazon (een 20-tal tegenover 110 voor Amazon) en de product- en merkencatalogus is veel beperkter. Die inhaalbeweging maken, iets waar Marc Lore al langer voor pleit, kost echter handenvol geld. En McMillion & co. zijn vooralsnog niet geneigd om de verliezen nog verder uit te diepen. Een ‘catch-22’ heet zoiets. Ook al beseft iedereen dat er geen weg terug is...