Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

 

Betrokkenheid en tevredenheid

De problematiek is zeer actueel in een sector waar herstructureringen momenteel eerder regel dan uitzondering zijn. “Na een reorganisatie, zoals bijvoorbeeld bij Carrefour, is het van belang om terug een evenwicht te vinden en het vertrouwen van de medewerkers in de organisatie terug op te bouwen”, aldus Hendrik Deroo.
 

“We hebben oplossingen om de betrokkenheid en de tevredenheid van medewerkers op een permanente manier te volgen, waardoor je sneller en gerichter kan reageren. We gaan daarbij uit van de expertise die elke medewerker toevoegt aan de werking van het geheel. We werken momenteel bijvoorbeeld via coaches bij Delhaize, om de samenwerking binnen de winkelteams te vereenvoudigen en te verbeteren. Met name in retail zijn helaas veel voorbeelden te vinden waarin de impact van de medewerkers op beslissingen van de top zeer gering is…” Al zijn er ook positieve verhalen: “Torfs is een goed voorbeeld van een retailorganisatie die via een andere en evenwichtige benadering van de medewerkers tot een succesvol resultaat komt, zowel op zakelijk als maatschappelijk vlak.”

 

Lot in eigen handen

Antwerpenaar Deroo richtte Clarity Upgrades op met zijn zakenpartner Fabian Jeanmart uit Luik. Hun missie? “We willen de implementatie van nieuwe managementmodellen ondersteunen om zo een betere werkcontext te creëren. In deze zogenaamde 'agile' modellen is welzijn op het werk geen doel op zich, maar ze dragen er wel sterk toe bij. Ze helpen de werknemer om zijn professionele lot opnieuw in eigen handen te nemen. Zo werkt hij niet alleen efficiënter, maar is hij tegelijk ook gelukkiger in zijn job.”
 

‘Agile’ managementmethodes – zoals Holacracy, Scrum en het Spotify-model – zijn al een tiental jaar een groot succes in landen als de Verenigde Staten, Nederland en Zwitserland. België hinkt wat achterop. Toch boekten de twee ondernemers al mooie resultaten in bedrijven van allerlei formaten, gaande van kmo's tot grote spelers in het Belgische ondernemerslandschap. “In het model van Clarity worden de verschillende ‘agile’ methodes met elkaar vermengd om tot een aangepaste aanpak op maat te komen. En daar ligt voornamelijk het verschil met wat op dit moment doorgaans gebeurt.”