Nachtverlichting winkels op politieke agenda

Nachtverlichting winkels op politieke agenda

De gewoonte van veel winkelketens om in de nachtelijke uren een deel van de verlichting in winkelpanden aan te laten, ligt onder vuur. De Tweede Kamer heeft deze week een motie van de Partij voor de Dieren aangenomen die nutteloze nachtverlichting aan banden wil leggen.

Naar Frans voorbeeld

De Partij voor de Dieren heeft zich laten inspireren door wetgeving in Frankrijk, waar het voor winkels en kantoren binnenkort verplicht wordt om de verlichting uit te doen als de laatste werknemer van huis is. De motie moedigt het kabinet aan deze regelgeving ook in Nederland door te voeren voor kantoren en winkels. De aanpak van onnodige verlichting in kantoren en winkels levert volgens onderzoek een energiebesparing op ter grootte van het verbruik van 150.000 huishoudens.

 

Nederlandse winkeliers laten de verlichting echter branden omwille van veiligheid en promotie, maar die argumenten snijden volgens de Partij van de Dieren geen hout. "Ophouden met verspilling is het eerste dat je moet doen als je toe wilt naar duurzame energie. Besparing is makkelijk, duurzaam en goedkoop: wat je niet gebruikt, hoef je ook niet op te wekken of te betalen. Bovendien zorgt de nachtelijke verlichting van kantoren en winkels voor onnodige en storende lichtvervuiling. Lichten uit wanneer dat kan is stukken beter voor mens, dier, natuur en milieu", stelt kamerlid Esther Ouwehand.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top