Namaak kost Europa jaarlijks 60 miljard euro omzet | RetailDetail

Namaak kost Europa jaarlijks 60 miljard euro omzet

Namaak kost Europa jaarlijks 60 miljard euro omzet
Foto: Dino Geromella / Shutterstock.com

Door namaakproducten verliest de Europese Unie jaarlijks 60 miljard euro omzet, of liefst 7,5% van de totale omzet in de betrokken sectoren. Dat kost binnen de EU ook bijna een half miljoen jobs.

 

434.000 gemiste banen 

Voor het eerst kon de Europese Unie vijf jaar lang volgen wat de economische kosten zijn van namaakproducten die op de Europese markt binnenkomen. Het EUIPO, het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie, hield daarvoor de toevoer van nepartikelen bij in dertien sectoren die gevoelig zijn voor namaak, zoals kleding, accessoires en smartphones. 

 

In totaal verliest Europa zo elk jaar 60 miljard euro omzet, maar behalve het financiële verlies komen daar ook nog andere kosten bij: het EUIPO schat dat er 434.000 banen rechtstreeks verloren gaan, doordat de Europese fabrikanten minder produceren en verkopen dan ze zonder het namaakaanbod zouden doen.

 

Bijna 2 miljard euro in Nederland en België

In Nederland wordt het omzetverlies geraamd op 1,8 miljard euro per jaar, goed voor 5,2% minder rechtstreekse verkopen. De toevloed van namaakartikelen kost het land volgens de Europese Unie ook 14.000 banen. Vooral in de categorieën kleding, geneesmiddelen, smartphones, cosmetica, wijnen en sterkedrank lopen handelaars en producenten verkopen mis door het nepaanbod.

 

Op de Belgische markt is de impact nog iets groter: er gaat jaarlijks zo’n twee miljard euro omzet verloren, wat neerkomt op 183 euro per inwoner of 6,8% van alle verkopen. Namaak kost er ieder jaar naar schatting 8.169 jobs. In België zijn vooral de farmaciesector (879 miljoen euro), de mode (596 miljoen euro) en cosmetica (240 miljoen euro) het slachtoffer van namaak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.