Namaakverkoop via internet en sociale media boomt | RetailDetail

Namaakverkoop via internet en sociale media boomt

Namaakverkoop via internet en sociale media boomt

Vorig jaar haalde de FOD Economie 320.000 namaakartikelen van de markt, hoofdzakelijk valse merkkledij en accessoires (zoals handtassen), maar ook cosmetica en zelfs smartphones. Die worden steeds vaker via het internet en sociale media aangeboden.

 

Geschatte marktwaarde: 12,3 miljoen euro

De Economische Inspectie van de FOD Economie deed vorig jaar 1.150 namaakcontroles. De helft van deze controles gebeurden via actieve monitoring op het internet en sociale media.

 

Op die manier werden alles samen 319.199 namaakartikelen van de markt gehaald. Dat zijn er minder dan in 2014, maar de geschatte verkoopwaarde lag wel meer dan 30% hoger: van 9,4 miljoen euro in 2014 naar 12,3 miljoen euro in 2015. Dat komt omdat de controles vooral veel namaak van luxeproducten ‑ zoals parfums, handtassen en merkkledij ‑ blootlegde.

 

In totaal werden vorig jaar 241 pro-justitia’s naar het parket gestuurd. Er werden ook 52 processen-verbaal van waarschuwing opgemaakt.

 

“Vals gevoel van anonimiteit”

Opvallend: de malafide verkopers nemen almaar vaker hun toevlucht tot het internet en de sociale media. Via een onderzoek op sociale media werd bijvoorbeeld een netwerk opgerold bij wie liefst 22.000 namaakproducten (met een geschatte waarde van 3 miljoen euro) in beslag werden genomen. Het ging om 12.000 parfums, 8.300 kledingstukken en 1.700 sportschoenen van bekende luxemerken.

 

“De online-evolutie is een gevolg van het – valse – gevoel van anonimiteit dat de criminele verkopers er hebben. Voor een nationale controle-instantie blijft het een grote uitdaging om internetcriminaliteit aan te pakken. De Economische Inspectie werkt daarom nauw samen met de Douane, het Europese anti-fraudebureau OLAF en EUROPOL”, zegt Minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters.

 

Op handel in namaak staat een geldboete die kan oplopen tot 600.000 euro en/of een gevangenisstraf van 5 jaar. De namaakproducten worden ook in beslag genomen en vernietigd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.