Namaakverkoop via internet en sociale media boomt | RetailDetail

Namaakverkoop via internet en sociale media boomt

Namaakverkoop via internet en sociale media boomt

Vorig jaar haalde de FOD Economie 320.000 namaakartikelen van de markt, hoofdzakelijk valse merkkledij en accessoires (zoals handtassen), maar ook cosmetica en zelfs smartphones. Die worden steeds vaker via het internet en sociale media aangeboden.

 

Geschatte marktwaarde: 12,3 miljoen euro

De Economische Inspectie van de FOD Economie deed vorig jaar 1.150 namaakcontroles. De helft van deze controles gebeurden via actieve monitoring op het internet en sociale media.

 

Op die manier werden alles samen 319.199 namaakartikelen van de markt gehaald. Dat zijn er minder dan in 2014, maar de geschatte verkoopwaarde lag wel meer dan 30% hoger: van 9,4 miljoen euro in 2014 naar 12,3 miljoen euro in 2015. Dat komt omdat de controles vooral veel namaak van luxeproducten ‑ zoals parfums, handtassen en merkkledij ‑ blootlegde.

 

In totaal werden vorig jaar 241 pro-justitia’s naar het parket gestuurd. Er werden ook 52 processen-verbaal van waarschuwing opgemaakt.

 

“Vals gevoel van anonimiteit”

Opvallend: de malafide verkopers nemen almaar vaker hun toevlucht tot het internet en de sociale media. Via een onderzoek op sociale media werd bijvoorbeeld een netwerk opgerold bij wie liefst 22.000 namaakproducten (met een geschatte waarde van 3 miljoen euro) in beslag werden genomen. Het ging om 12.000 parfums, 8.300 kledingstukken en 1.700 sportschoenen van bekende luxemerken.

 

“De online-evolutie is een gevolg van het – valse – gevoel van anonimiteit dat de criminele verkopers er hebben. Voor een nationale controle-instantie blijft het een grote uitdaging om internetcriminaliteit aan te pakken. De Economische Inspectie werkt daarom nauw samen met de Douane, het Europese anti-fraudebureau OLAF en EUROPOL”, zegt Minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters.

 

Op handel in namaak staat een geldboete die kan oplopen tot 600.000 euro en/of een gevangenisstraf van 5 jaar. De namaakproducten worden ook in beslag genomen en vernietigd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.