Nationale Loterij wil dubbel zoveel verkooppunten | RetailDetail

Nationale Loterij wil dubbel zoveel verkooppunten

Nationale Loterij wil dubbel zoveel verkooppunten

Jannie Haek, de topman van de Nationale Loterij, wil het aantal verkooppunten van de Loterij verdubbelen en volop de kaart van ‘omnichannel’ trekken. Dat zegt hij in een weekendinterview met de Brusselse krant Le Soir.

 

"Beetje jaloers op La Française des Jeux”

"We moeten op de plaatsen zijn waar de consument is. De krantenwinkels blijven een belangrijke, niet te onderschatten partner. Het zijn onze beste verkopers, ze kennen onze producten. Maar kijk bijvoorbeeld naar de Franse ‘bars-tabacs’: mensen lezen er hun krant, drinken er een koffie... Ik ben een beetje jaloers op La Française des Jeux. Er moet een manier zijn om dat ook bij ons te doen”, zegt de topman in Le Soir.

 

Haek denkt echter niet alleen aan cafés, maar ook aan bioscopen en de bredere detailhandel. "Overal waar de speler tijd doorbrengt, moeten onze producten zijn. We moeten differentiëren. We hebben 5.300 verkooppunten. Tegen 2021 moeten er dat meer dan 10.000 worden", aldus de topman.

 

Omnichannel

De Nationale Loterij realiseerde het voorbije jaar een omzet van 1,173 miljard euro, ongeveer 3% minder dan het jaar voordien. Om die trend te keren, wil de topman niet alleen het aantal fysieke verkooppunten gevoelig optrekken, maar ook digitaal een inhaalbeweging maken.

 

“We hebben te lang gewerkt vanuit twee verschillende diensten”, geeft de topman toe. “Enerzijds de Loterij zoals vanouds, via de krantenwinkels, aangestuurd door de directie Retail. En anderzijds de digitale markt, aangestuurd door de directie Marketing. In de toekomst gaan we voor een ‘omnichannel’-aanpak: we moeten onze spelers bereiken waar ze zich ook bevinden, of dat nu in het retailkanaal dan wel op het internet is. Voor een impulsproduct als het onze wordt dat een grote uitdaging.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.