Nederlander vindt A-merken minder onmisbaar | RetailDetail

Nederlander vindt A-merken minder onmisbaar

Nederlander vindt A-merken minder onmisbaar

Liefst driekwart van de Nederlandse consumenten kan niet zonder HEMA. Dan volgt het NOS Journaal en op drie vinden we supermarktketen Albert Heijn. Opvallend: vooral de A-merken boeten aan "onmisbaarheid" in. Dat blijkt allemaal uit de kersverse "EURIB Top-100 Onmisbare Merken 2013."

HEMA al sinds 2008 op één

"Als er één merk is dat Nederlanders niet kunnen missen, is het wel HEMA", klinkt het bij het European Institute for Brand Management EURIB. Dat kennisinstituut inzake merkenbeleid vraagt al sinds 2008 elk jaar aan een panel van 1.000 Nederlanders welke merken ze absoluut niet kunnen missen.

 

Sinds de start van de meting in 2008 is HEMA steevast de nummer één. Liefst drie Nederlanders op vier zouden het zonde vinden mocht HEMA verdwijnen. Dan volgen het NOS Journaal (68%), dat Albert Heijn (66%) van de tweede plaats verdringt. Kruidvat (64%), vorig jaar nog eervol derde, valt nu net naast het podium.

 

In de top-10 prijken voorts ook nog IKEA (van 6 naar 7, 64%) en Blokker (van 5 naar 9, 61%). Bij de discounters scoort Lidl opvallend beter dan Aldi: Lidl stijgt van 13 naar 12 (58% van de Nederlanders vindt Lidl onmisbaar) terwijl Aldi terugvalt van 15 naar 30 (onmisbaarheidsscore 46%).

 

A-merken "verliezen grip op consument"

De bekende FMCG-merken hebben het dit jaar beduidend moeilijker: van alle A-merken in de top-100 is de onmisbaarheidsscore sinds 2008 gedaald met gemiddeld 14%. Er staan nu nog slechts 29 FMCG-merken in de top-100, en van die 29 gingen er 21 achteruit en stegen er maar zes.

 

Volgens de onderzoekers zitten de crisis – waardoor de consument eerder kiest voor goedkopere huismerken – en de prijzenoorlog onder de supermarkten daar voor veel tussen. "In dit grillige landschap verliezen A-merken hun grip op de consument", klinkt het bij EURIB.

 

Douwe Egberts (van 11 naar plaats 19) is en blijft het meest onmisbare A-merk, maar ziet zijn score teruglopen van 58% naar 50%. Of anders gezegd: één Nederlander op de twee kan best zonder DE. Ook topmerken als Senseo, Smiths, Honig en Mona zitten in het verliezende kamp. Enkel Heinz (van 101 naar 60) en Old Amsterdam (de kaas wipt van 126 naar 98) stijgen met stip.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.