Nederlanders blijven prijsbewust, maar willen prettig winkelen | RetailDetail

Nederlanders blijven prijsbewust, maar willen prettig winkelen

Nederlanders blijven prijsbewust, maar willen prettig winkelen

De Nederlandse consument blijft prijsbewust: 52% zegt de prijzen te kennen. Toch telt vooral prettig winkelen: als de ervaring maar iets biedt. Zo worden supermarkten en drogisterijen met extra services steeds vaker meer dan alleen een winkel voor boodschappen.

 

Vooral prettig winkelen telt

Rond 30 procent van de winkelende consumenten in Nederland bestaat uit zuinige, bewuste budgeteerders: mensen die alleen kopen wat ze nodig hebben en daarvoor ruimte hebben in hun budget. Die houding van de Nederlandse klant blijft onveranderd, ondanks de opleving van de Nederlandse economie. Dat blijkt uit de jaarlijkse Nielsen Shopper Trends enquête.

 

Hoewel prijs in Nederland een bepalende factor blijft, telt vooral prettig winkelen bij de keuze van de winkels die consumenten bezoeken en de producten die ze aanschaffen. Een prettige winkelervaring was vorig jaar de belangrijkste factor bij de keuze van een winkel. In 2014 stond een prettige winkelervaring nog op de derde plaats.

 

De andere twee factoren in de top drie bleven vorig jaar dezelfde: 'een prettige omgeving' en 'de artikelen die ik zoek zijn gemakkelijk en vlot vindbaar'. De factor 'uitstekende klantenservice' klom met één positie naar de vijfde plaats.

 

Supermarkt en drogist: meer dan boodschappen doen

Het winkelende publiek hecht veel waarde aan het winkelen, als de ervaring maar iets biedt. Supermarkten en drogisterijen worden in deze trend steeds vaker meer dan alleen een winkel voor de boodschappen. Deze winkels willen hun aanbod laten aansluiten bij de veranderende gewoonten van het publiek.

 

Nederlandse retailers willen de winkelervaring verbeteren met extra services zoals 'click and collect'-ophaalbalies, gratis wifi, een kinderhoekje en horeca, zoals een sushibar, proefbalies, cafés en restaurants. Winkelformules stellen vast dat boodschappen doen een sociale activiteit is en dat de winkel zich ontwikkelt tot een plaats waar de klant tijd doorbrengt. De in-store ervaring kan retailers helpen zich te onderscheiden en hun marktaandeel te vergroten.

 

Sterk verschil met andere landen

Nederlanders verschillen in hun prijsbewuste houding sterk van de rest van de wereld. Hier is ruim de helft (55 procent) van de klanten een enthousiaste en frequente koper. Ook in andere Europese landen zijn het de gezonde en enthousiaste bewuste kopers (28 procent) die de mentaliteit van het winkelend publiek bepalen.

 

Dat blijkt uit de Nielsen Shopper Trends, een jaarlijks onderzoek met focus op supermarkten, drogisterijen en convenience winkels. De enquête wordt ieder jaar tussen oktober en maart gehouden onder meer dan 90.000 consumenten in meer dan 50 markten.

 

Voor meer inzicht in een specifieke markt zie de landenrapporten en overzichten van Nielsens Shopper Trends (2015-2016).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.