Nederlanders gaan minder vaak 'dagje winkelen'

Nederlanders gaan minder vaak 'dagje winkelen'

Nederlandse consumenten bezoeken steeds minder vaak een binnenstad om te gaan winkelen. Wanneer consumenten wel het centrum van een stad opzoeken, blijven ze er echter langer.

Langer onderweg, langer (maar minder vaak) shoppen

Onderzoeksbureau Emma Retail legde monitors van het winkelgedrag in vijftien binnensteden van de afgelopen twintig jaar naast elkaar en heeft zo de trends rond het bezoeken van winkelsteden in kaart gebracht, meldt Fashion United. Inmiddels komt tussen de veertig en vijftig procent van de consumenten nog maar hooguit enkele keren per maand naar de binnenstad om te winkelen. Een deel daarvan komt slechts nog maar hooguit één keer per jaar.

 

Het zijn vooral klanten met een langere aanrijtijd die het laten afweten: consumenten die in de stad zelf wonen, hebben nog wel een hogere bezoeksfrequentie. Klanten blijven overigens wel langer in het centrum om te winkelen. Gemiddeld waren consumenten twintig jaar geleden 110 minuten bezig met winkelen, intussen duurt dat al gemiddeld 130 minuten. Volgens Emma Retail heeft het veranderende winkelgedrag effect op het functioneren van winkelaanbod in binnensteden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top