Nederlanders gaan minder vaak 'dagje winkelen'

Nederlanders gaan minder vaak 'dagje winkelen'

Nederlandse consumenten bezoeken steeds minder vaak een binnenstad om te gaan winkelen. Wanneer consumenten wel het centrum van een stad opzoeken, blijven ze er echter langer.

Langer onderweg, langer (maar minder vaak) shoppen

Onderzoeksbureau Emma Retail legde monitors van het winkelgedrag in vijftien binnensteden van de afgelopen twintig jaar naast elkaar en heeft zo de trends rond het bezoeken van winkelsteden in kaart gebracht, meldt Fashion United. Inmiddels komt tussen de veertig en vijftig procent van de consumenten nog maar hooguit enkele keren per maand naar de binnenstad om te winkelen. Een deel daarvan komt slechts nog maar hooguit één keer per jaar.

 

Het zijn vooral klanten met een langere aanrijtijd die het laten afweten: consumenten die in de stad zelf wonen, hebben nog wel een hogere bezoeksfrequentie. Klanten blijven overigens wel langer in het centrum om te winkelen. Gemiddeld waren consumenten twintig jaar geleden 110 minuten bezig met winkelen, intussen duurt dat al gemiddeld 130 minuten. Volgens Emma Retail heeft het veranderende winkelgedrag effect op het functioneren van winkelaanbod in binnensteden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top