Nederlanders gaan minder vaak 'dagje winkelen' | RetailDetail

Nederlanders gaan minder vaak 'dagje winkelen'

Nederlanders gaan minder vaak 'dagje winkelen'

Nederlandse consumenten bezoeken steeds minder vaak een binnenstad om te gaan winkelen. Wanneer consumenten wel het centrum van een stad opzoeken, blijven ze er echter langer.

Langer onderweg, langer (maar minder vaak) shoppen

Onderzoeksbureau Emma Retail legde monitors van het winkelgedrag in vijftien binnensteden van de afgelopen twintig jaar naast elkaar en heeft zo de trends rond het bezoeken van winkelsteden in kaart gebracht, meldt Fashion United. Inmiddels komt tussen de veertig en vijftig procent van de consumenten nog maar hooguit enkele keren per maand naar de binnenstad om te winkelen. Een deel daarvan komt slechts nog maar hooguit één keer per jaar.

 

Het zijn vooral klanten met een langere aanrijtijd die het laten afweten: consumenten die in de stad zelf wonen, hebben nog wel een hogere bezoeksfrequentie. Klanten blijven overigens wel langer in het centrum om te winkelen. Gemiddeld waren consumenten twintig jaar geleden 110 minuten bezig met winkelen, intussen duurt dat al gemiddeld 130 minuten. Volgens Emma Retail heeft het veranderende winkelgedrag effect op het functioneren van winkelaanbod in binnensteden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon, en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven zetten nu hun ambities kracht bij met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.